23948sdkhjf

Bru på 3000 tonn stål på vei til Norge

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den mye omtalte Beitstadsundbrua er på vei til Norge – på ett skip. Skipet skal frakte 3000 tonn med bruelementer i stål.

Det er veier Veier24.no som skriver at brua nå er på vei mot Norge. Stål-elementene ble lastet om bord i ett skip, som er forventet til Norge ved nyttårstider. Brua skal etter planen stå ferdig 29. november 2019, skriver Veier24.no.

Les også: Trolig først i verden med å bygge bru via lasersveising

Beitstadsundbrua er en del av prosjektet Fylkesvei 17 Dyrstad-Sprova-Malm.

Nå melder Statens Vegvesen til nettstedet at selve brukassa er på vei til Norge. Konstruksjonen er på hele 580 meter, og ble lastet om bord i ett skip i Kina 1. desember.

Hele brukasse-konstruksjonen veier ca 3000 tonn, og er i all hovedsak i stål. Den er delt opp i 12 elementer, og disse ble nylig lastet om bord i et skip i kinesiske Nantong for så å bli fraktet til Norge. Ifølge Veier24.no veier de tyngste elementene mellom 400 og 500 tonn, og lastebåten som brukes fra Kina er 160 meter lang og 24 meter bred.

Skipet, som heter «Trina», skal legge til kan på Tjuin industriområde i Malm. Fartøyet er utstyrt med to kraner som kan løfte til sammen 1400 tonn, og disse skal brukes når elementene skal over på land.

Les også: SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Statens Vegvesen opplyser at det er lokale firmaet Fosdalen som skal sveise sammen to og to av elementene, slik at det blir seks elementer til sammen.

Vegvesenet legger til at man så langt har holdt tidsplanen for prosjektet. Det er det kinesiske selskapet Sichuan Road & Bridge Group som bygger brua for Statens Vegvesen.

De seks sammensveisede elementene vil på et tidspunkt bli lastet over på lektere og ut til byggestedet. Det skal skje ved påsketider neste år.

 

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tidkrevende prosess med elektrifisering

Tilbake etter permitteringer

Kleven-salg drar ut

Verdens råstål-produksjonen øker fortsatt

Sikret ny havvind-kontrakt med GIEK-garanti

- Vil trolig ikke godta forelegget

Nyhetsbrev

Først ute med havdrone

Kongsberg Maritime vinner ny storkontrakt

Tungmetaller rett ut i elva

Daglig leder tiltalt etter dødsulykke

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Stopper leteboringsplan i Australbukta

Alle blir med over til Havila

Fire nye batteripakker for Corvus

Ukas vits: Busstur

Oljelekkasje stanset etter ei uke

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Skal bygge Norges største havn

Selger fire oljeservice-selskap

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ringvasker/Serviceflåte med selvstendig drift

Smartball fra Pure Technologies, et xylem-merke

Stort utvalg innen låsespaker

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Send til en kollega

0.172