23948sdkhjf

Fregatt-verftet avviser anklagene

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det spanske verftet Navantia avviser påstandene om at fregattene som er levert til det norske Forsvaret har mangler i forbindelse med vanntette skott.

Da Havarikommisjonen torsdag la fram sin foreløpige rapport om KNM "Helge Ingstad"-havariet, kom det fram at det var funnet sikkerhetskritiske funn knyttet til vanninntrenging i havaristen. Fregatten ble raskt fyllt med vann, også trolig utover det skottet som ble hardest rammet av kollisjonen med tankskipet TS Sola. 

Les også: Mulig rekonstruksjon av fregatt-kollisjonen

Det ble dermed stilt spørsmålstegn ved om også de andre fregattene som er bygd ved Navantia-verftet i Spania hadde tilsvarende svake skott.

VG har vært i kontakt med verftet, og i en e-post skriver de tilbake at "fregattenes utforming oppfyller alle krav til denne typen skip." Det understrekes også at  Havarikommisjonens etterforskning er «svært foreløpig».

Ifølge VG skal verftet tilby sin assistanse for å kaste lys over ulykken, men at de ikke har fått noen offisell henvendelse om dette fra norske myndigheter foreløpig.

Ifølge kommisjonen trodde mannskapet på fregatten at lysene de så foran seg kom fra et stasjonært anlegg, trolig Stureterminalen. Men i realiteten var det tankskipet TS Sola. Skipet hadde full dekksbelsyning på.

Les også: Rederi får refs etter dødsulykke

Seks minutter før kollisjonen var det vaktskifte på broen på krigsskipet. Det nye mannskapet fikk beskjed om lyset fra det stasjonære anlegget, men som i realiteten var det store tankskipet på vei mot dem. TS Sola forsøkte å kalle opp fregatten, og forsøkte også å bakke. Ifølge kommisjonen forsøkte også KNM «Helge Ingstad» å gjøre en unnamanøver, men det var for sent.

Fregatten mistet styringen etter kollisjonen, og grunnstøtte 10 minutter etter sammenstøtet.

Kommisjonen slår dessuten fast at det ikke var noen enkelthendelse eller -handling som forårsaket ulykken.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Frykter amerikansk biltoll

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

Nyhetsbrev

På ståltur til Sverige

Torghatten-ferjene på vei

Skiftet navn

Honda legger ned England-fabrikk

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Ny kontrakt for Sletta Verft

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

SP: Equinor til Stortinget

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

Send til en kollega

0.189