23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Bygging av Johan Castberg begynner på Stord

Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg starter i dag kuttingen av den første platen til selve plattformdekket på Johan Castberg-skipet ved Kværners verft på Stord. Byggingen vil skape store ringvirkninger i hele Norge.

– Johan Castberg er den neste store utbyggingen på norsk sokkel, og vil åpne et nytt område i Barentshavet for Equinor. Johan Castberg-utbyggingen vil ha ringvirkninger tilsvarende 47.000 årsverk i Norge i utbyggingsfasen, og verdien av norske varer og tjenester vil utgjøre rundt 25 milliarder kroner, sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Equinor.

Til sammen vil det gå med i overkant av 2 millioner arbeidstimer på byggingen av plattformdekket, og inkludert ringvirkninger er det forventet at byggingen vil skape 4.800 arbeidsplasser.

– Nesten samtidig som vi starter her på Stord vil det begynne arbeid ved en rekke verft langs hele norskekysten. Allerede er mange små og store bedrifter i gang med leveranser til Johan Castberg. Dette viser at norsk leverandørindustri har den nødvendige konkurransekraften og kompetansen  til å møte den harde  konkurransen globalt, sier prosjektdirektør for Johan Castberg, Knut Gjertsen.

Også i Verdal, Egersund og Sandnessjøen vil det være omfattende aktivitet de neste årene for å bygge de mange delene som vil utgjøre det komplekse plattformdekket. Dekket skal installeres på det 200 meter lange produksjonsskipet som skal stå fast på Johan Castberg-feltet i 30 år fra den planlagte produksjonsoppstarten i 2022.

Byggingen av de to andre store puslespill-bitene til produksjonsskipet er allerede godt i gang. Skroget bygges i Singapore, og dreieskiven bygges i Dubai. Dette er leveranser som ikke kan leveres av norske leverandørbedrifter. Skroget og dreieskiven vil ankomme Stord i 2020 for sammenstilling og ferdigstilling, før skipet fraktes til sin faste plass i Barentshavet.

Partnerskapet på Johan Castberg består av Equinor 50 prosent, Eni 30 prosent og Petoro 20 prosent.

Kilde: Pressemelding fra Equinor

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04