23948sdkhjf

Storstilt omlegging til elbilproduksjon

| Av Redaksjonen/Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det foregår en rivende utvikling på elbil-fronten blant verdens bilprodusenter. Nå lanserer Volkswagen en storstilt omlegging til elbilproduksjon.

Det går fram av en pressemelding fra den tyske bilprodusenten tirsdag ettermiddag. Volkswagens fabrikk i Swickau blir for eksempel en ren elbil-fabrikk, der produksjonskapasiteten blir 330.000 biler pr år.

Les også: Volkswagen har allerede bygget 200 ID.3

Volkswagen satser dessuten på klimanøytral elbil-produksjon, også på produksjon av batteriene. Videre vil verdens første omlegging av en hel fabrikk fra forbrenningsmotorer til elektrisk mobilitet bli en realitet. Målet for Volkswagen er å produsere en million elbiler pr år globalt i 2025.

– Produksjonsstarten av konseptbilen ID om en 12 måneders tid vil markere starten på en ny æra for Volkswagen. Det kan være sammenlignbart med da den første Bobla eller den første Golfen kom, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for elektrisk mobilitet hos Volkswagen.

Volkswagen investerer rundt 1,2 milliarder Euro i omleggingen av fabrikken i Zwickau. Det er planlagt at denne fabrikken skal produsere 1500 biler daglig innen utgangen av 2021. Omleggingen av en hel fabrikk i Zwickau fra forbrenningsmotorer til elektriske biler markerer også starten på et globalt produksjonsnettverk basert på det nye modulære elektriske plattformen (MEB). Batterisystemet som er hjertet i ID. vil produseres i Braunschweig. Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge drivlinjen til MEB-modellene. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID og også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.

To MEB-fabrikker, som vil starte produksjon bare noen måneder etter pilotfabrikken i Zwickau, er under bygging i Kina. Det planlegges også en MEB-fabrikk i USA, og flere vil følge.

Les også: Frykter amerikansk biltoll

– Målet vårt er å bringe elektrisk mobilitet ut av den smale nisjen globalt, og gjøre elektriske biler oppnåelige for millioner av mennesker. Effektive, moderne fabrikker vil bli en nøkkelfaktor for å nå dette målet, fremhever Ulbrich.

I 2025 skal alle Volkswagens fabrikker til sammen kunne produsere mer enn en million biler basert på MEB-plattformen, og dermed vil merket bli verdensledende på elektrisk mobilitet.

Fabrikken i Zwickau blir også en pilot i klimanøytral bilproduksjon. Energiforsyningen til fabrikken var allerede i 2017 basert utelukkende på fornybare kilder. Når produksjonen av ID starter, vil alle produksjonsutslipp av CO2 være redusert til et minimum, og de gjenværende utslippene fra fabrikken og hele forsyningskjeden vil bli kompensert for gjennom offisielt sertifiserte klimaprosjekter.

Dette inkluderer den energikrevende batteriproduksjonen. Alle leverandører av battericeller har inngått avtale om å bruke «grønn» energi fra fornybare kilder i produksjonen.

– De enorme investeringene som nå gjøres i utviklingen av ID.-familien, viser at Volkswagen mener alvor med å bli verdensledende på elektrisk mobilitet. At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler som er bærekraftige både i produksjon og bruk, vil være svært viktig for våre norske kunder. Dette vil være et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen i Norge.

 

Kilde: Pressemelding fra Volkswagen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Første HUGIN Superior-kontrakt

Rogalandsverksted konkurs

Notvaske-firma gikk konk

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

India svarer på Trumps stål-toll

Nyhetsbrev

Vant sikkerhetspris

En brønn - to funn i Norskehavet

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Ukens vits: Kollegaen

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Sikret seg enda en kontrakt

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Norsk skip står i brann

Enda en båt for Grieg Seafood

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Send til en kollega

0.251