23948sdkhjf

Stål i tak og vegger holder snøen unna

De lokker fram våren med snøfreser og bygger på spreng helt til snøen igjen kryper oppetter veggene. Å sette opp snøoverbygg på Bergensbanen er ikke for pingler.

Har du reist over fjellet med Bergensbanen, har du kanskje hørt sukk og stønn fra turister som satt klare med kameraet akkurat da toget forsvant inn i enda et mørkt bygg. Til sammen 11 kilometer med snøoverbygg legger nok en demper på utsikten, men takket være disse byggene kommer toget seg over den værharde strekningen mer enn 1000 meter over havet, hver dag året rundt.

Nå skifter Bane NOR gradvis ut gamle trebygg med nye i stål som har vinduer langs hele bygget. To bygg står på planen i år: 180 meter i Tjoadalen vest for Hallingskeid stasjon og 65 meter øverst på Flåmsbana.

- Her på høyfjellet starter vi sesongen med snøskuter og avslutter med snøskuter. Vi har ikke tid til å vente på at det smelter, konstaterer byggeleder Tor Veslegard i Bane NOR.

Siste helga i april begynte de å rive det gamle bygget, og natt til 30. oktober var tak og vegger i stål på plass. Mesta har vært entreprenør, og i år er det satt opp dobbelt så mange meter bygg som i fjor.

RIGG: Riggplassen på Haugastøl ligger ved riksveg 7, om lag 5 mil fra Hallingskeid. I rivingsfasen var fire konteinere fullastet på fjellet hver natt og fraktet ned hit hvor trailere tok avfallet videre til mottak. FOTO: TOR VESEGARD

Vinden hyler rundt hushjørnet på Hallingskeid, der byggelederen overnatter i en liten leileghet på stasjonen. Han er i gang med å tenke på neste sesong. De har allerede fått sikret fjellet mot ras over det neste bygget som skal erstattes.

I år har prosjektet et budsjett på om lag 70 millioner kroner, som blant annet har gått til riving av gamle bygg, nybygg, is- og vannsikring. Målet for neste år er bygge opp mot 40 prosent lengre, uten å øke budsjettet tilsvarende.

(Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Bane Nor).

Kilde: Bane Nor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109