23948sdkhjf

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

The Dogs med Kristopher Schau i spissen er kjent for å bryte barrierer. Det siste nå er at bandet lanserer 42 kilo kumlokk som en del av markedsføringen.

De fleste andre band satser på t-skjorter og annet «merch-stash». Norske The Dogs tenker annerledes. Nå har de fått produsert 42 kilo kumlokk med bandlogoen på.

Det er NRK som skriver om det noe uvanlige stuntet til det norske rockebandet. Oppdraget er det Ulefos Jernværk som har fått. Det startet som et vilt påfunn blant medlemmene i The Dogs. De ville lage noe de tror må være verdens tyngste «bandmerch», ekte kumlokk med bandets logo, skriver NRK.

Se video av hvordan kumlokkene ble produsert ved Ulefos Jernværk:

Nylig var band-medlemmene på jernverket i Telemark, og fikk se 20 kumlokk med gruppas logo bli støpt.

Inne i fabrikken fikk The Dogs se at ett tonn støpejern bli fylt i formene. Til sammen 20 kumlokk som skulle støpes med rockernes logo. Det var noen nervepirrende timer for bandmedlemmene som endelig fikk forløsningen da de ferdigstøpte kumlokkene kom ut av ovnene på Ulefos.

Ifølge NRK er kumlokkene til The Dogs laget av resirkulert jern, og veier 42 kilo. Lokkene er helt funksjonelle og ett av dem har allerede blitt solgt. Det ble donert bort til P3-aksjonen, og gikk under hammeren for 10.700 kroner. Jernverket har aldri produsert rocke-kumlokk før, selv om det siden 1657 har støpt mer enn 100.000 kumlokk i året med 500 ulike motiv.

Til NRK sier jernverksdirektør Espen Rasmussen at dette er et annerledes og morsomt oppdrag.

- Det gir Ulefoss jernverk en helt unik mulighet til å vise seg frem på en litt annen måte, sier direktøren til statskanalen.

Det viktigste for The Dogs’ frontfigur Christopher Skau er at kumlokket blir plassert utenfor Rockefeller i Oslo slik at alle band som ruller inn utstyret sitt må rulle over bandets logo.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063