23948sdkhjf
>

Bygd i Spania, men flere norske leverandører

KNM «Helge Ingstad» ble bygget på et verft i Spania, men flere norske selskaper har levert utstyr til dette og de fem andre fartøyene i serien.

Det er Skipsrevyen som har sett nærmere på fartøyet som torsdag morgen var involvert i en kollisjon ved Øygarden, og som fikk kraftig slagside utover dagen. Fredag morgen startet arbeidet med å stabilisere fartøyet og "berge" det. 

Les også: Norge først i verden med helelektrisk oppdrettsanlegg for laks

Fartøyet ble bygget på et verft i Spania, og ble levert til Norge i september 2009. KNM «Helge Ingstad» inngår i en serie på fem fregatter, og ifølge NRK har det vært flere problemer med fartøyene senere – ikke minst knyttet til teknologien om bord.

Ifølge Skipsrevyen har KNM «Helge Ingstad» et kombinert diesel- og gassturbinmaskineri bestående av to CAT dieselmotorer hver på 4500 kW v/1000 o/min og en GE LM 2500 gassturbin med ytelse 22.000 kW og to el. motorer hver på 2500 kW. Videre skriver nettstedet at båten har to CPP propellanlegg med diam. 4200 mm, og fregatten er utstyrt med en Brunvoll AR-80-LNC-2100-1000 360 graders opptrekkbar azimuth baugthruster på 1000 kW. I inntrukket posisjon er thrusteren innfelt i skroget i et lukket rom. Thrusteren kan også brukes som nødfremdriftsanlegg. Gear er merke MAAG. Farten er oppgitt til cirka 26 knop.

Videre har fartøyet fire MTU 396 serie dieselgeneratorer hver på 1000 kVA til strømproduksjon. De to styremaskineriene er type Tenfjord. Brannvarslingsanlegget for maskinrommet er levert av Heien-Larssen.

Norske Kongsberg Maritime var leverandør av integrert bro-kontrollsystem med tre navigasjonsradarer, mens ABB har levert maskinvare til skipsteknisk kontrollsystem.

Skipsrevyen skriver videre at Kongsberg Maritime også leverte delsystemer til Aegis-systemet for anti-ubåtsystem, og var underleverandør av skrogmontert sonar, anti-overflatesystem som omfatter bruk av kanon til forsvar mot skip i fregattens nærområde og kontroll av NSM, deler til anti-luftsystemet som målbelysningsystem til Sea Sparrow-missilet og operatørkonsoller. KDA har levert brosystem samt belysningsradar for våpenkontroll.

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.126