23948sdkhjf

Historiens største Hurtigruten-oppgradering

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med den spektakulære norskekysten. Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny.

Det går fram av en pressemelding fra selskapet torsdag.

Les også: Vellykket prøvetur

Denne uken startet Fosen Yards arbeidet med den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. 

I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet.

- Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Og dette er bare begynnelsen: Verftsoppholdet ved Fosen er det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

Les også: TTS vant Hurtigruten-kontrakt

I løpet av de neste to årene skal Hurtigurten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten

- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.

Totaloppgraderingen av MS Richard With vil føre til store endringer på skipet:

  • Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgradert for å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
  • Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterove
  • Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam.
  • A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, vil bli litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. Restauranten vil også være åpen for lunsj.
  • To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
  • To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
  • Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal severe nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
  • Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
  • Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
  • Den omfattende oppgraderingen av skipet som er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger markerer også slutten på Hurtigrutens 125-årsjubileum.
  • Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruiserederi. Bare i 2018 seiler selskapet til over 200 destinasjoner i 30 land – fra Svalbard i Nord, via Norskekysten, Europa, Nordvestpassasjen og Karibien til Sør-Amerika og Antarktis i sør.
  • Etter at Hurtigruten nylig bestilte et tredje, hybriddrevet og norskbygget ekspedisjonsskip fra Kleven verft, vil selskapets voksende flåte av ekspedisjonsskip snart bestå av 17 spesialbygde skip. 

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Nyhetsbrev

Positive signaler fra leverandørindustrien

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

GMC skal bygge om Mongstad

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.203