23948sdkhjf

Historiens største Hurtigruten-oppgradering

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med den spektakulære norskekysten. Etter det største oppgraderingsprosjektet i Hurtigrutens historie, vil MS Richard With gjenoppstå som flunkende ny.

Det går fram av en pressemelding fra selskapet torsdag.

Les også: Kleven skal bygge nytt Hurtigruteskip

Denne uken startet Fosen Yards arbeidet med den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie. 

I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet.

- Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Og dette er bare begynnelsen: Verftsoppholdet ved Fosen er det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.

Les også: Sliter også med Hurtigruten som eier

I løpet av de neste to årene skal Hurtigurten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten

- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.

Totaloppgraderingen av MS Richard With vil føre til store endringer på skipet:

  • Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgradert for å matche Hurtigrutens nye standarder. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
  • Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye, langt større vinduer på tre sider med utsikt akterove
  • Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir om bord-hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam.
  • A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, vil bli litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. Restauranten vil også være åpen for lunsj.
  • To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
  • To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
  • Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal severe nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
  • Med kystens beste utsikt forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
  • Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
  • Den omfattende oppgraderingen av skipet som er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger markerer også slutten på Hurtigrutens 125-årsjubileum.
  • Hurtigruten er verdens største ekspedisjonscruiserederi. Bare i 2018 seiler selskapet til over 200 destinasjoner i 30 land – fra Svalbard i Nord, via Norskekysten, Europa, Nordvestpassasjen og Karibien til Sør-Amerika og Antarktis i sør.
  • Etter at Hurtigruten nylig bestilte et tredje, hybriddrevet og norskbygget ekspedisjonsskip fra Kleven verft, vil selskapets voksende flåte av ekspedisjonsskip snart bestå av 17 spesialbygde skip. 

 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Rederiforbundet styrker det internasjonale klima-arbeidet

Lavkarbonteknologi: Samlet sett gjør oljesektoren for lite – Equinor gjør mest.

Rolls-Royce Norge leverer til dansk verft

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Starter opp igjen ett år etter dødsulykke

Nyhetsbrev

Vesterålens Snøhetta-tegnede fiskerisenter er ferdigstilt

Se bildene av det nye industriområdet!

Fått midler til ny verdiskapning for ombruk av stål

IKM tildelt stor subsea-kontrakt

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Fikk bot for å ha filmet skadet laks i oppdrettsanlegg

Ukens vits: Den effektive maleren

Utreder verdens lengste flytebru på E39

Offshore og marin virksomhet er en del av ei gruppe med spisskompetanse som skal utrede verdens lengste flytebru.

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

«Sarpen» levert fra Grovfjord Mek. Verksted

Nå ruller postroboten

«Color Hybrid» ankommet Ulstein

Ulstein-verftet har «mottatt» Color Lines nye flaggskip, «Color Hybrid», for ferdigstillelse.

Sterke tall fra SalMar

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Som turist i stål-land

Ruhr er sikkert ikke det reisemålet du først tenker på når du planlegger tur til Tyskland. Men de som er interessert i historie, kunst, arkitektur og industrikultur – eller bare har lyst til å se noe nytt – de bør ta en tur hit.

Alunorte fortsetter dialogen med brasilianske myndigheter

Bygd i Spania, men flere norske leverandører

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Lundin risikerer stor bot

Beste kvartalsresultat for Marine Harvest

Sikker plugging av brønner på Valhall

Stål-styreleder kåret til «Årets styreleder»

Toppledelse-endringer i Aker Solutions

Sterke tall for Aker BP

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Det er med glæde at vi kan offentliggøre at Randers Tandhjulsfabrik A/S har fået ny medarbejder.

Noble Installation er i positiv utvikling

God mottakelse på EuroBLECH 2018 for AMADA!

Hydroscand åpner ny avdeling

RAVEMA EXPO 11.-12. desember

Green Mountain velger Schneider Electrics prefabrikkerte datasentermoduler ...

Randers Tandhjulsfabrik A / S går til Sverige fra 13-16 november

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Norsk Stål på Facebook

Velkommen til Åpen Dag hos iTec 15. November

Send til en kollega

0.22