23948sdkhjf

Tredje ekspedisjonscruiseskip for Ulstein ved CMHI

Nylig erklærte rederiet SunStone Ships den første opsjonen i INFINITY-klassen av Ulstein-designet ekspedisjonscruiseskip. Rederiet har nå erklært opsjon nummer to.

Totalt er dermed tre skip basert på designet CX103 under bygging for SunStone ved CMHI-verftet i Kina.

I 2017 inngikk SunStone Ships en kontrakt på et skip og ni opsjoner på leveranser av design for ekspedisjonscruiseskip og utstyrspakker fra Ulstein. Alle de 10 fartøyene er en del av SunStone Ships’ serie av fartøy i INFINITY-klassen. Med denne erklæringen vil dermed CMHI-verftet (China Merchants Heavy Industry) i Kina bygge tre ekspedisjonscruiseskip basert på Ulstein-design. Ulsteins kontrakt er med verftet.

SunStone Ships har signert en langsiktig charterkontrakt med Victory Cruise Lines på dette tredje fartøyet, som vil bære navnet 'Ocean Victory'. Nybygget vil bli levert i mars 2021.

SunStone sin president og konsernsjef, Niels-Erik Lund, seier:

- Vi er fornmøyde med at skipene i INFINITY-klassen er blitt tatt inn i markedet så raskt. Det ser ut til at europeisk design og teknologi, kombinert med lavere samlede driftskostnader, har truffet blink i markedet for denne typen skip, sier president og konsernsjef i SunStone, Niels-Erik Lund.

- Vi er svært fornøyde med arbeidet som SunStone Ships har lagt ned for å finne cruiseoperatører til disse fartøyene, og er overbeviste om at de kommer til å få realisert alle de 10 skipene i serien, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group og leder for forretningsområdet Design & Solutions.

- Vi har et tett samarbeid med de involverte partene, og ser fram til et videre godt samarbeid på neste fartøy, legger han til.

Ulstein Design & Solutions har designet skipet, og er også ansvarlig for utstyrsleveransene, der alt hovedutstyr er basert på utprøvd teknologi og fra anerkjente europeiske produsenter. Tillberg Design USA har ansvaret for interiørdesignet, mens Makinen har oppgaven med å bygge opp alle innvendige rom.

Det er ikke bare X-BOW som gjør at skipet skiller seg ut. Totalløsningen er designet for å maksimere kvalitetsopplevelsene innendørs og naturopplevelsene utendørs. Observasjonsdekk og balkonger gir god utsikt til naturomgjivelsene. Baren og restauranten serverer delikatesser og forfriskinger gjennom heile dagen.

Fasilitetene på skipet inkluderer tre restauranter og en åpen dekksrestaurant, observasjonssalong, forelesningssalong, pianobar, treningsrom og spa-fasiliteter, bibliotek, butikker, garderobeområde for gummibåtekskursjoner, 20 gummibåter, svømmebasseng, boblebad og bassengbar.

Det første skipet i INFINITY-klassen, ‘Greg Mortimer’, er planlagt å bli levert i august 2019. Det skal gå i oppdrag for Aurora Cruises i Australia.

Skipene i INFINITY-klassen er 104,3 meter lange og 18,4 meter brede. "Ocean Victory" vil ha overnattingsplass for 100 mannskap og 200 passasjerer. Skroget får polarklasse PC6, polarkode Cat B, med dynamisk posisjoneringssystem og såkalt ‘nullfarts-stabilisatorsystem’.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097