23948sdkhjf

Tredje ekspedisjonscruiseskip for Ulstein ved CMHI

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Nylig erklærte rederiet SunStone Ships den første opsjonen i INFINITY-klassen av Ulstein-designet ekspedisjonscruiseskip. Rederiet har nå erklært opsjon nummer to.

Totalt er dermed tre skip basert på designet CX103 under bygging for SunStone ved CMHI-verftet i Kina.

Les også: Best på industridesign

I 2017 inngikk SunStone Ships en kontrakt på et skip og ni opsjoner på leveranser av design for ekspedisjonscruiseskip og utstyrspakker fra Ulstein. Alle de 10 fartøyene er en del av SunStone Ships’ serie av fartøy i INFINITY-klassen. Med denne erklæringen vil dermed CMHI-verftet (China Merchants Heavy Industry) i Kina bygge tre ekspedisjonscruiseskip basert på Ulstein-design. Ulsteins kontrakt er med verftet.

SunStone Ships har signert en langsiktig charterkontrakt med Victory Cruise Lines på dette tredje fartøyet, som vil bære navnet 'Ocean Victory'. Nybygget vil bli levert i mars 2021.

SunStone sin president og konsernsjef, Niels-Erik Lund, seier:

- Vi er fornmøyde med at skipene i INFINITY-klassen er blitt tatt inn i markedet så raskt. Det ser ut til at europeisk design og teknologi, kombinert med lavere samlede driftskostnader, har truffet blink i markedet for denne typen skip, sier president og konsernsjef i SunStone, Niels-Erik Lund.

Les også: Har igangsatt siste verk på havvind-skip

- Vi er svært fornøyde med arbeidet som SunStone Ships har lagt ned for å finne cruiseoperatører til disse fartøyene, og er overbeviste om at de kommer til å få realisert alle de 10 skipene i serien, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group og leder for forretningsområdet Design & Solutions.

- Vi har et tett samarbeid med de involverte partene, og ser fram til et videre godt samarbeid på neste fartøy, legger han til.

Ulstein Design & Solutions har designet skipet, og er også ansvarlig for utstyrsleveransene, der alt hovedutstyr er basert på utprøvd teknologi og fra anerkjente europeiske produsenter. Tillberg Design USA har ansvaret for interiørdesignet, mens Makinen har oppgaven med å bygge opp alle innvendige rom.

Det er ikke bare X-BOW som gjør at skipet skiller seg ut. Totalløsningen er designet for å maksimere kvalitetsopplevelsene innendørs og naturopplevelsene utendørs. Observasjonsdekk og balkonger gir god utsikt til naturomgjivelsene. Baren og restauranten serverer delikatesser og forfriskinger gjennom heile dagen.

Les også: Valgte Ulstein Blue Box

Fasilitetene på skipet inkluderer tre restauranter og en åpen dekksrestaurant, observasjonssalong, forelesningssalong, pianobar, treningsrom og spa-fasiliteter, bibliotek, butikker, garderobeområde for gummibåtekskursjoner, 20 gummibåter, svømmebasseng, boblebad og bassengbar.

Det første skipet i INFINITY-klassen, ‘Greg Mortimer’, er planlagt å bli levert i august 2019. Det skal gå i oppdrag for Aurora Cruises i Australia.

Skipene i INFINITY-klassen er 104,3 meter lange og 18,4 meter brede. "Ocean Victory" vil ha overnattingsplass for 100 mannskap og 200 passasjerer. Skroget får polarklasse PC6, polarkode Cat B, med dynamisk posisjoneringssystem og såkalt ‘nullfarts-stabilisatorsystem’.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Boa sikret seg kontrakt

Varsler permitteringer i Årdal

Fall i oljeproduksjonen

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus

- Kina overrasker

Ytterligere stål-toll fra USA

Nyhetsbrev

Harrier-eiere får millionbot

"Brannferja" gikk på diesel

Fiskebåt grunnstøtte

Det bores som aldri før

Nye kystruteskip blir forsinket

Ukas vits: Parkeringsproblemer

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

-Tviler på at Hywind blir lønnsom

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kongsberg-kontrakt med Shell

Bedring, men taper fortsatt penger

Brann i ferje

Mulig storkontrakt

Investerer i utbygging av Hywind Tampen

Krevende, men økende omsetning for leverandørene

Kostnadsendring i prosjekter på norsk sokkel

Fornybar-næringen vokser kraftig

Arbeidsulykke hos Aker Solutions

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Norsecraft Tec AS på OTD i Stavanger

iTec nominert til EY Entrepreneur Of The Year 2019, reg. Sør

Fortsatt noen ledige plasser. Første mann til mølla.

Stansefabrikken på Elmia 2019

Nippon Gases er klar for OTD 2019

NYHET - Flir T860 Profesjonelt IR-kamera

Møt ePlast på OTD 2019

Produktkatalog fra Eiva-Safex

Slik digitaliseres norsk sokkel

Hansen Protection med arbeidsdrakt for polare strøk

ePlast har PEEK på lager

Hydroscand stiller på OTD

Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.

Møter tungindustriens krav med additiv produksjon

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Velkommen til Stavanger 16.-17. oktober 

Måler du store dimensjoner under tøffe forhold?

Indexer/rundbord med servostyring!

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

NYHET - Fluke Ti300+ IR-kamera

Besøk oss på OTD 2019

Bahco kommer til OTD

TTP SEALS deltar på OTD i Stavanger

Møt Bahco på Bygg Reis Deg

Messer Cutting Systems toppledelse på besøk hos iTec i Larvik

Send til en kollega

0.179