23948sdkhjf

Tredje ekspedisjonscruiseskip for Ulstein ved CMHI

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Nylig erklærte rederiet SunStone Ships den første opsjonen i INFINITY-klassen av Ulstein-designet ekspedisjonscruiseskip. Rederiet har nå erklært opsjon nummer to.

Totalt er dermed tre skip basert på designet CX103 under bygging for SunStone ved CMHI-verftet i Kina.

Les også: Milepæl for Nexans ved Ulstein

I 2017 inngikk SunStone Ships en kontrakt på et skip og ni opsjoner på leveranser av design for ekspedisjonscruiseskip og utstyrspakker fra Ulstein. Alle de 10 fartøyene er en del av SunStone Ships’ serie av fartøy i INFINITY-klassen. Med denne erklæringen vil dermed CMHI-verftet (China Merchants Heavy Industry) i Kina bygge tre ekspedisjonscruiseskip basert på Ulstein-design. Ulsteins kontrakt er med verftet.

SunStone Ships har signert en langsiktig charterkontrakt med Victory Cruise Lines på dette tredje fartøyet, som vil bære navnet 'Ocean Victory'. Nybygget vil bli levert i mars 2021.

SunStone sin president og konsernsjef, Niels-Erik Lund, seier:

- Vi er fornmøyde med at skipene i INFINITY-klassen er blitt tatt inn i markedet så raskt. Det ser ut til at europeisk design og teknologi, kombinert med lavere samlede driftskostnader, har truffet blink i markedet for denne typen skip, sier president og konsernsjef i SunStone, Niels-Erik Lund.

Les også: Ble kåret til Årets fartøy

- Vi er svært fornøyde med arbeidet som SunStone Ships har lagt ned for å finne cruiseoperatører til disse fartøyene, og er overbeviste om at de kommer til å få realisert alle de 10 skipene i serien, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group og leder for forretningsområdet Design & Solutions.

- Vi har et tett samarbeid med de involverte partene, og ser fram til et videre godt samarbeid på neste fartøy, legger han til.

Ulstein Design & Solutions har designet skipet, og er også ansvarlig for utstyrsleveransene, der alt hovedutstyr er basert på utprøvd teknologi og fra anerkjente europeiske produsenter. Tillberg Design USA har ansvaret for interiørdesignet, mens Makinen har oppgaven med å bygge opp alle innvendige rom.

Det er ikke bare X-BOW som gjør at skipet skiller seg ut. Totalløsningen er designet for å maksimere kvalitetsopplevelsene innendørs og naturopplevelsene utendørs. Observasjonsdekk og balkonger gir god utsikt til naturomgjivelsene. Baren og restauranten serverer delikatesser og forfriskinger gjennom heile dagen.

Les også: Direktør-endringer hos Ulstein

Fasilitetene på skipet inkluderer tre restauranter og en åpen dekksrestaurant, observasjonssalong, forelesningssalong, pianobar, treningsrom og spa-fasiliteter, bibliotek, butikker, garderobeområde for gummibåtekskursjoner, 20 gummibåter, svømmebasseng, boblebad og bassengbar.

Det første skipet i INFINITY-klassen, ‘Greg Mortimer’, er planlagt å bli levert i august 2019. Det skal gå i oppdrag for Aurora Cruises i Australia.

Skipene i INFINITY-klassen er 104,3 meter lange og 18,4 meter brede. "Ocean Victory" vil ha overnattingsplass for 100 mannskap og 200 passasjerer. Skroget får polarklasse PC6, polarkode Cat B, med dynamisk posisjoneringssystem og såkalt ‘nullfarts-stabilisatorsystem’.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Sikret seg enda en kontrakt

Nyhetsbrev

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

Enda en båt for Grieg Seafood

Ny stor RAS-kontrakt for AquaOptima

Besøksrekord på Nor-Shipping

Avhørte mannskapet på uhellsskipet

Norsk skip står i brann

Ford vil ha 100% fornybar energi i alle fabrikker

Bergen havn først i Norge med eget bunkringsskip for LNG

Moen Marin bygger hybrid-katamaran

EU stopper gigantisk stålfusjon

Stor LNG-avtale med Hurtigruten

Legger ned grunnsteinen på Stord i dag

Byggmarkedets grønneste legering?

Betydelig kontrakt til Rosenberg

Dokk og fartøy undersøkt

Samarbeid om notbøteri

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networks

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Hydraulikk løsninger rundt om i verden.

Kompakt vakuumenhet fra SIHI

RS Components lanserer USB- og AV-kabler fra RS PRO

Containerinnredning med HMS-fokus fra Nordic Steel.

Send til en kollega

0.177