23948sdkhjf

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøy

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB og SINTEF Ocean er i gang med banebrytende forskning for å teste ut brenselsceller som hovedenergikilde til fremdrift av skip.

Det nye forskningsprosjektet vil finne svar på skalering av brenselcelleteknologi for handelsskip og passasjerferger.

Les også: Statnett avdekket grove brudd på arbeidstakeres rettigheter

Testmetodene utvikles ved SINTEF Oceans laboratorium i Trondheim. En brenselscelle på 30 kW benyttes for å modellere drift og kontroll av et komplett maritimt kraftsystem i et MW-skala fremdriftssystem. ABBs egen programvare sammen med SINTEF Oceans fartøyssimulator vil imitere og kjøre ulike lastprofiler og diesel/batteri/brenselcelle-kombinasjoner, som testes i et nedskalert laboratoriemiljø.

Forsøkene vil utforske mer enn det tekniske ved oppskalering og optimalisert brenselscelle/batterikombinasjon.

- SINTEF bidrar til hydrogenforsyning og infrastruktur, mens å ha et testlaboratorium gir ABB og SINTEF Ocean mulighet for å øke kompetansen for integrasjon, kontroll og sikkerhet med brenselcelleteknologi i maritime applikasjoner, sier Anders Valland, forskningssjef for maritime energisystemer ved SINTEF Ocean. - SINTEF har omfattende kapabiliteter for brenselcelleteknologi, maritime energisystemer, elektriske kraftsystemer og kraftelektronikk som gir oss et fortrinn i utvikling av innovative løsninger.

- Brenselcelleteknologi modnes raskt. Vi forventer at testingen fører til en brenselcelleplattform å bygge videre på slik at teknologien kan innta en posisjon i maritim sektor som er konkurransedyktig mot fossilt drivstoff, sier Jostein Bogen, produktsjef for energilagring og brenselceller i ABB. - Å identifisere ukjent oppførsel og håndtere slike utfordringer i kontrollerte omgivelser, istedenfor å risikere overraskelser om bord på skip, blir sentralt i forsøkene.

Les også: ABB bidrar til banebrytende fjernstyrt fergetur

Et annet hovedmål er å etablere hvordan man kan forbedre kontroll av brenselcelleanlegg i kombinasjon med energilagring og optimalisering av effektivitet, pålitelighet og levetiden for brenselceller.

- Vi jakter på avgjørende og praktiske løsninger for å utvikle brenselcelleteknologi som hovedkilde for fremdrift av skip, forteller Kristoffer Dønnestad, forsknings- og utviklingsingeniør ved ABB. - Forskningen er ikke begrenset til flyt og håndtering av drivstoffet, det vil si hydrogen, men også hvordan et hydrogenskip med bunkringsinfrastruktur kan se ut.

Laboratoriet i Trondheim har spilt en nøkkelrolle i ABBs forskning og byr på detaljer for innovasjon og bidrar utvikling av de mest avanserte maritime teknologier, inkludert likestrøms kraftsystemet ABB Onboard DC GridTM.

Når hydrogen benyttes som drivstoff vil protonutvekslende membran brenselceller (PEM) separere elektroner og protoner, med protoner som passerer gjennom mens elektronene gir elektrisitet. Hydrogen konverteres direkte til elektrisitet og varme uten forbrenning. PEM brenselceller arbeider på lavere temperatur, er lettere og mer kompakte enn sine fast-oksid brenselcelle-brødre.

Les også: Skal kutte fossile utslipp fra silisiumproduksjon

ABB er ledende på bærekraftige, maritime løsninger og er involvert i elfergeprosjekter og hybridskip. Ifølge Bogen blir batteriløsninger sentrale for å møte Norges krav om nullutslippsanløp i verdensarvfjorder fra 2026.

Han tror ikke store skip som går over lange distanser trenger å vente til 2050 med utslippsfri produksjon av strøm, varme og rent vann.

- Ved å bruke fornybar energi for å produsere hydrogen til brenselceller og batterilagring blir hele energikjeden ren, avslutter han.

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Maks uheldig fregatt

Finansierer Aker BioMarines krillskip

Ormen Lange velger subseakompresjon

Overleverte «Eli»

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

Oppdrettsselskap dømt

Nyhetsbrev

Vinnerne av Aksjon aluminium besøkte Hydro Holmestrand

Åpnet nytt testsenter

Ikke behov for mer penger etter Rolls Royce-oppkjøpet

Prestisjebåten hentet fisk

Ferjeselskap har innstilt 135 ferjeavganger

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

117 evakuert, tre på sykehus

Storkontrakt til LOS Marine

Verdens 10 største geopolitiske farer i 2019

– Alle piler peker i feil retning. Populisme brer om seg, politiske institusjoner i USA og Europa svekkes, klimaet for innovasjon har blitt kaldere og cyberkonfliktene tøffere, forteller Agathe L'Homme, geopolitisk rådgiver i KPMG Norge.

Norsk-dansk samarbeid om havvind styrkes

Aker BP med lønnsom vekst

Skal levere forankringssystemer

Over 400 millioner kroner til miljøvennlig energiforskning

Sykdom ved oppdrettsanlegg

Må flytte produksjonen utenlands

Gasslekkasje på Statfjord A tirsdag

Måtte selge Kongsberg Evotec

Kan gjenoppta normal produksjon ved Alunorte

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

20 years in business, Campaign Offer

James Walker ansetter

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Send til en kollega

0.163