23948sdkhjf

En god sveiser forlenger livet til jernbanen

| Av Ingunn Halvorsen/Bane Nor | Tips redaksjonen om en historie

En kommer fra vest og en fra øst. Den ene sveiser og den andre sliper så det gnistrer. Jakob Mykkeltvedt og Ingvar Gjeitsund er radarparet som dobler levetida til skinnene på Bergensbanen.

Ved Hol stasjon i Hallingdal står to karer og venter på klarsignal. Et godstog skal passere først, så har de to timer på seg til å reparere et svakt punkt på en sporveksel. Tung trafikk gjennom flere 10-år har slitt tydelige merker i skinnene, og uten inngrep vil vekselen snart være moden for utskifting. Kan det fikses? Klart det kan!

Les også: 27 milliarder til jernbane i neste års statsbudsjett

Jakob Mykkeltvedt og Ingvar Gjeitsund er to av Bane NORs spesialister på påleggssveising. Teknikken går ut på å bygge opp att skadde skinner med nytt stål slik at de varer i mange nye år.

- Siden 2004 har vi sveiset hver eneste sporveksel fra Hokksund til Bergen, mange av dem flere ganger, forteller Mykkeltvedt mens han banker løs festene. Gjeitsund står klar med den største av tre slipemaskiner.

Det gnistrer og lukter fyrverkeri mens skaden blir slipt ned med stadig finere verktøy. Deretter må stålet varmes opp til 550 grader for å unngå at det sprekker.

VERNEUTSTYR: Både syn og hørsel må beskyttes når Ingvar Gjeitsund (t.v.) og Jakob Mykkeltvedt driver med påleggssveising. Jobben de gjør sikrer at togene kan kjøre trygt på skinnene i mange nye år. FOTO: INGUNN HALVORSEN/BANE NOR

Les også: Stål i tak og vegger holder snøen unna

Dypt konsentrert sitter Mykkeltvedt over skrevs på skinnene og fyller det skadde området med en smeltende tråd av nytt stål. Hånda beveger seg uten stans, som om han tegner et mønster. Etterpå går karene løs på skinnen med stålbørste og hammer for å få ut spenningen. Til slutt varmer de opp den nederste delen av skinnen for å unngå krymping. De jobber målrettet med stadige blikk på klokka.

Etter nye runder med sliping er sporvekselen god som ny. Strekningen kan åpnes for trafikk, og karene kan rette ryggen.

- Det er en fantastisk følelse å få til en veksel. Nå skal vi stå her og lytte til det første toget som kjører over. Hør hvor fint det glir! konstaterer Mykkeltvedt fornøyd.

(Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Bane Nor)

Kilde: Bane Nor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

SE VIDEO: Satte ut fisk i nedsenkbar merd

«Godfisk» skal redde laks fra å dø

Bedre arbeidsmiljø i leverandørbransjen

Vant to nye kontrakter

Ukas vits: Når politikk blir et eventyr

Fortum og Nordkraft etablerer nytt vindkraftselskap

Nyhetsbrev

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Forlenget båten med 14 meter

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Lekket nær 300.000 liter olje

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Sjekk dette vindskipet!

Revisjonscontainere til Equinor

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

British Steel slås konkurs

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Send til en kollega

0.248