23948sdkhjf

NHO og ZERO sammen om CO2-fond

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Siste ord om et CO2-fond for å kutte utslipp i transportsektoren er ikke sagt, mener NHO og ZERO – selv om Regjeringen i statsbudsjettet går langt i å avvise forslaget fra næringsliv og miljøbevegelse.

- Vi er skuffet over omtalen av CO2-fond i statsbudsjettet – samme dag som FNs klimapanel varsler en stadig varmere klode og akutt behov for nye tiltak. Dette er ikke et veldig godt utgangspunkt for videre forhandlinger mellom næringslivet og staten om en miljøavtale, men vi appellerer til både Regjeringen og Stortinget om at dette kommer på plass i løpet av høsten, sier leder i ZERO, Marius Holm.

Les også: Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

- Uten en miljøavtale mister vi den mobiliseringen og forpliktelsen til utslippskutt som næringslivet tilbyr, og som er helt nødvendig for å nå de ambisiøse målene regjeringen selv har satt for utslippskutt i transportsektoren. Bedriftene er rede til å ta ansvar, sier fungerende NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Transport står for nesten en tredel av norske klimagassutslipp. Utslippene har økt jevnt og trutt siden 1990, med en liten nedgang de siste to årene grunnet økt bruk av biodrivstoff og flere elbiler.

- Regjeringen har som ambisjon å halvere transportutslippene på tolv år. Det krever nye tiltak og virkemidler. Elbilsatsingen har hatt stor effekt for personbilene, men vi mangler tiltak i næringstransporten som står for 2/3 av transportutslippene. Det er vanskelig å forstå hvordan regjeringen ser for seg at en 10 % økning i midlene til Enova skal bidra til et radikalt taktskifte med store utslippskutt i transportsektoren, sier Holm.

- Næringslivet tar halveringsmålet på alvor, og har jobbet frem et forslag til tiltak som vil gi store utslippskutt. Dette vil være en unik mulighet til å oppnå store utslippskutt i transportsektoren, og denne muligheten bør ikke Staten la gå fra seg, sier Almlid.

Dersom bedriftene i stedet for CO2-avgift til statskassen kan betale tilsvarende medlemsavgift til et CO2-fond, kan disse pengene brukes til tiltak som gir lavere utslipp fra næringstransporten. CO2-fondet blir "næringslivets elbilsatsing", gjennom å bidra til raskere innfasing av klimavennlige kjøretøy i transportbedriftene.

Men i budsjettet velger Regjeringen i stedet å forskuttere bevilgninger til en støtteordning i Enova, og snakker ensidig ned mulighetene for en miljøavtale med tilhørende privat CO2-fond etter modell av NOx-fondet. Samtidig får NOx-fondet på sin side rosende ord i budsjettforslaget som et særlig viktig virkemiddel med god måloppnåelse.

Mer om: Bærekraft | CO2-utslipp | NHO | ZERO
Kilde: Kilde: NHO
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Nyhetsbrev

Sjekk dette vindskipet!

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Revisjonscontainere til Equinor

Et vrak til besvær

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.164