23948sdkhjf

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Dette skriver Per Wiggo Richardsen i en kronikk på Sysla.no. Han er kommunikasjonsdirektør i DNV GL og med i mediegruppen til Grønt Kystfartsprogram.

Les også: Norske Hydro-verk oppnår bærekraftsertifisering

«Gi oss verdens strengeste krav; for da vinner norsk maritim næring», sa Stig Bjørkedal, en av Vard Group sine toppledere nylig da næringen var samlet for å debattere grønn kystfart.

«Ved å møte de strengeste kravene blir vi de aller beste,» sa skipsbyggeren.

Richardsen mener at dette er en skjult sannhet, men en stolt virkelighet, fordi vi har maritime næringer i verdenstoppen. Og næringens mål er å forbli i verdenstoppen.

I kronikken skriver han at det var på Mørekysten man først kunne reise med ferje som gikk på gass. Planer for verdens første ubemannede, helelektriske skip er blitt konkrete. Nettopp Vard i Brevik skal bygge skipet. Tidlig i 2020 skal Yara Birkeland være klar for å frakte mineralgjødsel fra Herøya.

Les også: Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Sannsynligvis vil også den første hydrogendrevne fergen bli bygget i Norge og satt i drift på et av de mange ferge-sambandene på Vestlandet, skriver Richardsen videre, og peker på at Norge har mange konkurrenter i Europa, i Amerika og i Asia. Alle følger tett med. Norge har et lite forsprang, et forsprang vi ikke har råd til å miste.

Ferske studier fra DNV GL (tidligere Veritas) konkluderer med at det er behov for et stort antall nye skip – globalt, inkludert Norge.

«Våre prognoser sier at det samlede, globale behovet for sjøtransport vil øke med 30 % innen år 2030. Dette er sammenfallende med en nødvendig grønn omstilling av eksiterende og ny flåte», forklarte DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen i debatten om grønn kystfart.

Godt over 80 prosent av all varetransport foregår med skip – av flere grunner, men også fordi dette er den mest energieffektive og miljøvennlige transportform.

Les også: Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Per Wiggo Richardsen i DNV GL/Grønt Kystfartsprogram.

Likevel, mener Richardsen videre, at teknologiutvikling for reduserte utslipp fra skip er påkrevet.

FNs maritime organisasjon IMO har et klart mål om at de samlede utslipp av CO2 fra shipping skal reduseres med 50 prosent innen 2050. Den målsettingen har Norge vært en av pådriverne for å få på plass.

Men Norge som maritim nasjon har høyere ambisjoner. I Sjøkart for Grønn Kystfart, som den norske næringen selv står bak gjennom Grønt Kystfartsprogram står det:

«Allerede innen 2030 skal klimagassutslipp fra norsk innenriks skipsfart være redusert med 40 %. Innen 2050 skal klimagassutslippene være 0 – null!»

Les også: Svekket tro på det grønne skiftet

«Det norske markedet for grønn skipsfart er allerede til stede og voksende. Et langt større internasjonalt marked for grønne løsninger vil snart være en realitet,» spår Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram.

Eksemplene om LNG (gass), elektrisitet og hydrogen viser klart at norsk maritim næring har forstått betydningen av grønn konkurransekraft og at næringen er godt posisjonert for det grønne skiftet – ikke bare hjemme, men internasjonalt.

Rivhardsen mener at Norge trenger et CO2-fond for skipsfart, basert på suksessoppskriften fra NOx-fondet. «Vi trenger også konkurransedyktige nett-tariffer for elektrisitet for at landstrøm i større grad skal bli tatt i bruk. Og vi trenger et virkemiddelapparat som også kan adressere systembarrierer.

Men vi trenger ingen flere avgifter. Næringen har allerede langt flere og langt høyere avgifter enn konkurrerende transportformer», skriver han videre i kronikken.

Les også: Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Det er et formidabelt taktskifte som må til for å nå klimamålene. Enkelt sagt viser analyser DNV GL har gjennomført at over 100 nye lav- eller null-utslipps skip må sjøsettes hvert år – bare i Norge – for å nå målene om 40 % reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030. I 2018 er det omlag 30 som settes på vannet, utdyper han videre, og fortsetter:

«Alle deler med betydning for norsk, maritim næringsutvikling samarbeider gjennom Grønt Kystfartsprogram – rederier, leverandører, verft, akademia, forskning, myndigheter, havner og vareeiere. Dette gjøres for å skape nye tidligmarkeder for norsk, grønn, maritim teknologi. Sette oss i stand til å møte forpliktelser – men like viktig; gi norske aktører et springbrett for å lykkes med å ta store andeler i det fremvoksende internasjonale markedet for grønn skipsfart».

-Målet er like krystallklart som det er ambisiøst: Norge skal bli verdensledende på miljøvennlig og effektiv skipsfart, avslutter Per Wiggo Richardsen i kronikken, som sto hos Sysla.no.

 

Kilde: Kilde: Sysla.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Europeisk stålindustri svært bekymret

Først i verden med høyspent ferjelading

Forener krefter

Ny salgsdirektør

Aker Solutions må nedbemanne

Nå er siste stålkasse på plass

Nyhetsbrev

Ønsker havvind på Utsira Nord

Trump hindrer WTO

Første HUGIN Superior-kontrakt

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Notvaske-firma gikk konk

Rogalandsverksted konkurs

India svarer på Trumps stål-toll

Mangel på 60.000 arbeidstakere

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

En brønn - to funn i Norskehavet

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

Ukens vits: Kollegaen

Sikret seg enda en kontrakt

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og...

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

Send til en kollega

0.16