23948sdkhjf

Grønnere fremdrift for Norled

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Bertel O. Steen Teknikk AS er med på laget når Norled installerer nye og miljøvennlige motorer på eldre hurtigbåter.

Tekniske nyvinninger og innovative løsninger er helt nødvendig for å møte fremtidens miljøkrav for hurtigbåtflåten.

Les også: Sikrar verft-aktivitet ut neste år

- Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled.

Både hybride fremdriftsløsninger og oppgraderinger av eldre hurtigbåter, vil gi gode miljøgevinster for Norled.

- Klimakravene blir stadig strengere. For oss er det viktige å ha partnere som følger med i timen når det skal leveres tekniske oppgraderinger til våre hurtigbåter, sier Søndenå.

MILJØGREP: - Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled. FOTO: BERTEL O. STEEN TEKNIKK

Norled valgte Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) for å oppgradere hurtigbåtene Fjordsol og Fjordglimt. Før navnebyttet, var Fjordglimt bedre kjent som Tiderose for passasjerer på Vestlandet.

Les også: Westcon skal bygge pendelferge for Norled

Leveransen fra Bostek består av MTU-motortype 8V 2000 med en effekt på 720kW. MTU 2000- og 4000-serien er sertifisert for syntetisk diesel, noe som  reduserer CO2-utslippene med inntil 80 prosent.

Motorene blir også levert med katalysator (SCR) som reduserer NOx-utslippene med inntil 90 prosent. Dermed oppfyller hurtigbåtene markedets strenge IMO Tier III-krav til utslipp med god margin etter oppgraderingen.

- Norske myndigheter har identifisert fornybart drivstoff, blant annet syntetisk diesel, som ett av flere alternativer for å redusere utslippene av drivhusgasser, sier Roy Storeng, Sr. Sales Manager hos Bostek i Bergen. Han slår fast:

- Siste generasjon fornybart drivstoff  har tilnærmet samme egenskaper som diesel etter EN590-standarden. I tillegg er produksjonen av dette drivstoffet bærekraftig.

Les også: Bestiller to nye båter

Bostek  har lenge satset på grønne løsninger for hurtigbåtmarkedet, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde.

Norled er avhengig av leverandører som Bostek, for å møte fremtidens miljøkrav.

- Når det gjelder hurtigbåtmarkedet fremover, så vil det grønne skifte komme for fullt. Derfor er det viktig å ha innovative aktører som utvikler miljøvennlig teknologi for det norske markedet, sier Søndenå.

-  Men å kutte ut diesel er ikke mulig i dag?

Les også: Nesoddbåtene blir elektriske

- I dag er ren batteridrift bare mulig på korte strekninger. Går du for utelukkende batteridrift, betyr redusert fart blant annet på grunn av vektutfordringer. Da må rutestrukturen endres, slik at batteridrift kan tilpasses, sier Søndenå og legger til:

- Et annet alternativ som diskuteres, er fremdrift basert på hydrogen. Da må også infrastrukturen på land være på plass. Men vi beveger oss i riktig retning hele tiden.

Norled får den første hurtigbåten med hybrid fremdrift levert i januar 2019. Hybriden skal brukes mest under anløp og avgang.

- Det er ikke så mye motorkraft som skal til under innseiling og manøvrering i havn. Da går du nesten bare på tomgang. Med hybriddrift stoppes dieselmotoren, og el-motoren tar over, forklarer Søndenå.

Les også: Kontraktsdryss for Westcon

Også Bostek tilbyr hybride fremdriftsløsninger etter oppkjøpet av Inpower.

- Vi er meget fornøyd med ordretilgangen i hurtigbåtsegmentet. Vi satser også mot prosjekter i det tyngre markedet, blant annet innen offshore wind service og brønnbåter. Her kan vi tilby en rekke løsninger som møter dagens og fremtidens miljøkrav, sier John Asle Marhaug, Salgssjef Marine hos Bostek.

 

Kilde: Pressemelding fra Bertel O. Steen


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Oppdatert standard for maskinsikkerhet

Motorsykkel-salget svikter på hjemmebane

Nytt samarbeid kan styrke Norges bidrag i klimakampen

AF Gruppen vil inspirere kvinner i industrien

Storfusjon i Rogaland

Ni må gå på Siem-skip

Nyhetsbrev

Milliard-kontrakt i Kina for Aker Solutions

FrP med friskole-frieri til KrF

Fra nedgang til oppgang med godt partssamarbeid hos Framo

Fikk Moderne Transport-prisen

Toppledelse-endringer i Aker Solutions

Alt klart for Yrkes-NM

Tirsdag 23. oktober starter Yrkes-NM. Flere enn 300 lærlinger og unge fagarbeidere skal kjempe om medaljer og ære.

Ingen stilles til ansvar for Turøy-ulykken

Kværner-resultat som planlagt

Kværners ordreinngang doblet seg og ordrereserven økte med 30 prosent i tredje kvartal sammenliknet med samme kvartal i fjor. Selskapet ser nå bedre markedsutsikter og kunder med nye prosjekter. Driftsinntektene var på 1,7 milliarder kroner i tredje kvartal 2018, omtrent på samme nivå som tilsvarende kvartal i 2017.

Hybrid brønnbåt til nærmere 400 mill kroner

NHO og ZERO sammen om CO2-fond

Derfor kantret «Hardhaus»

En defekt ventil førte til at vannet sivet inn i dokken, som veltet i Hirthshals i august. «Hardhaus» som var inne i dokken, fikk omfattende skader.

Solstad Offshore i hardt vær

Norsk industri på rett vei

Sveisende søstre i heavy metal-bransjen

Ukens vits: Livslang læring

Vindkraft i vinden

Rekord-påmelding til neste års OTD

Nekst fikk delvis avslag

Sterke tall for Aker BP

Tredje generasjon tillitsvalgt

Ny konst. adm. dir. i EMGS

Ny kommersiell direktør i DOF Subsea

VIDEO: Produksjonsstart på Oseberg Vestflanken 2

Må kanskje rive hele bygget

Canada med ståltoll mot Kina

«Katastrofebrann» for Mjøndalen-bedrift

Equinor inngår avtale med CGI

Forlenget liv for Snorre

«Junior» overlevert og satt i drift

Fusjon gir ny rigg-gigant

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Møt oss på Euro Expo i Tromsø!

Vi styrker laget!

TESS Øst har kjøpt majoriteten i Smøreteknikk

Motor & Generator Service AS tilbyr motorer og reservedeler

Rusttrege plater

Astrup AS vant "Best Stand Awards" under årets Offshore Technology Days

kNm Hydraulikk ISO 9001:2015

EUROBLECH 2018: World Class Manufacturing

Møt Bahco på OTD!

90% raskere laserskjæring og lavere gassforbruk med AMADA CFC-teknologi

NavCom Service

Hvordan kan bygg være en del av et smartere samfunn? Se film her!

Mål større område med færre mikrometere på kortere tid!

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Månedens medarbeider for september

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Innovasjon i verdensklasse utfordrer industristandarder i bolting

Ser du etter tetningsløsninger med X-Faktor? Møt oss på OTD messen!

Fire Hioki produkter vinner 2018 Good Design Awards

PAO FONG manuell fresemaskin

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

SWP blir medeier i JPT AS

RS Components kunngjør distribusjonsavtale for industrielle produkter fra C...

Send til en kollega

0.403