23948sdkhjf

Grønnere fremdrift for Norled

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Bertel O. Steen Teknikk AS er med på laget når Norled installerer nye og miljøvennlige motorer på eldre hurtigbåter.

Tekniske nyvinninger og innovative løsninger er helt nødvendig for å møte fremtidens miljøkrav for hurtigbåtflåten.

Les også: Kakefest på ferja

- Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled.

Både hybride fremdriftsløsninger og oppgraderinger av eldre hurtigbåter, vil gi gode miljøgevinster for Norled.

- Klimakravene blir stadig strengere. For oss er det viktige å ha partnere som følger med i timen når det skal leveres tekniske oppgraderinger til våre hurtigbåter, sier Søndenå.

MILJØGREP: - Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled. FOTO: BERTEL O. STEEN TEKNIKK

Norled valgte Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) for å oppgradere hurtigbåtene Fjordsol og Fjordglimt. Før navnebyttet, var Fjordglimt bedre kjent som Tiderose for passasjerer på Vestlandet.

Les også: Norled skal bygge verdens første hydrogenferje

Leveransen fra Bostek består av MTU-motortype 8V 2000 med en effekt på 720kW. MTU 2000- og 4000-serien er sertifisert for syntetisk diesel, noe som  reduserer CO2-utslippene med inntil 80 prosent.

Motorene blir også levert med katalysator (SCR) som reduserer NOx-utslippene med inntil 90 prosent. Dermed oppfyller hurtigbåtene markedets strenge IMO Tier III-krav til utslipp med god margin etter oppgraderingen.

- Norske myndigheter har identifisert fornybart drivstoff, blant annet syntetisk diesel, som ett av flere alternativer for å redusere utslippene av drivhusgasser, sier Roy Storeng, Sr. Sales Manager hos Bostek i Bergen. Han slår fast:

- Siste generasjon fornybart drivstoff  har tilnærmet samme egenskaper som diesel etter EN590-standarden. I tillegg er produksjonen av dette drivstoffet bærekraftig.

Les også: Satser på mer miljøvennlige ferger

Bostek  har lenge satset på grønne løsninger for hurtigbåtmarkedet, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde.

Norled er avhengig av leverandører som Bostek, for å møte fremtidens miljøkrav.

- Når det gjelder hurtigbåtmarkedet fremover, så vil det grønne skifte komme for fullt. Derfor er det viktig å ha innovative aktører som utvikler miljøvennlig teknologi for det norske markedet, sier Søndenå.

-  Men å kutte ut diesel er ikke mulig i dag?

Les også: Norled vil bygge ferger i Asia

- I dag er ren batteridrift bare mulig på korte strekninger. Går du for utelukkende batteridrift, betyr redusert fart blant annet på grunn av vektutfordringer. Da må rutestrukturen endres, slik at batteridrift kan tilpasses, sier Søndenå og legger til:

- Et annet alternativ som diskuteres, er fremdrift basert på hydrogen. Da må også infrastrukturen på land være på plass. Men vi beveger oss i riktig retning hele tiden.

Norled får den første hurtigbåten med hybrid fremdrift levert i januar 2019. Hybriden skal brukes mest under anløp og avgang.

- Det er ikke så mye motorkraft som skal til under innseiling og manøvrering i havn. Da går du nesten bare på tomgang. Med hybriddrift stoppes dieselmotoren, og el-motoren tar over, forklarer Søndenå.

Les også: Sikrar verft-aktivitet ut neste år

Også Bostek tilbyr hybride fremdriftsløsninger etter oppkjøpet av Inpower.

- Vi er meget fornøyd med ordretilgangen i hurtigbåtsegmentet. Vi satser også mot prosjekter i det tyngre markedet, blant annet innen offshore wind service og brønnbåter. Her kan vi tilby en rekke løsninger som møter dagens og fremtidens miljøkrav, sier John Asle Marhaug, Salgssjef Marine hos Bostek.

 

Kilde: Pressemelding fra Bertel O. Steen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Spektakulær transport

Nedgang i USAs stål-eksport første halvår i år

Ny kontrakt for Folla

Universal Robots feirer 10 år med coboter

Universal Robots feirer 10-årsjubileum for sitt salg av verdens første lønnsomme samarbeidende roboter - såkalte coboter. Siden starten har selskapet hatt størst global markedsandel av coboter.

Investeringene på vei opp

Satser i Sør-Afrika

Nyhetsbrev

Utruster havvind-skip

Verdens første batteriborerigg

SE VIDEO: Hurtigruteskip sjøsettes

Mongstad-ansatte tilbake på jobb igjen

«Kinesisk» stålhengebru åpnet av statsministeren

Skipsbygging viktig for økt industriproduksjon

Viking Neptun får mer jobb

Aquatraz: Skal sørge for et lusefritt laksefengsel

Ukens vits: Forvekslede gaver

Nytt forskningsanlegg for havnæringene

Norsk oversettelse forsinket

Flytedokken blir ikke reparert

Historisk lønnsomt prosjekt godkjent

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Aker Solutions-direktør på topp i kåring

Norsk firma utvider bruken av Falcon undervannsrobot

- Brukte ikke dekkslyset feil

VIDEO: Se byggingen av Røkkes forskningsskip

Ny hos Fluctus

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

- Krevende periode, langsiktig fokus

Kystrederiene med en vekst på 20 %

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Marine Harvest endrer navn

TGS inngår strategisk samarbeid

ABBs robot-dans

Se alle Bedriftenes egne nyheter

TP Connectors and TechnipFMC

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Selvregulerende ventiler

Energieffektive og fleksible løsninger innenfor intralogistikk

Månedens medarbeider for november: Lisa Flormaelen fra Sverige

Norsk Stål: Månedens referanse

Nye Arcair® AirPro X4000-brenner for kullbuemeisling har har en pneumatisk klo som er lett å åpne

Astrup: Kappebiter i Aluminum til sterkt reduserte priser

Julekampanjer hos Alf I. Larsen AS

LED hos Astrup AS

AAA: Interkit AS gitt høyeste kredittverdighet av Bisnode

Sønn følger fars fotspor

FreqCalq - Getzners beregningsprogram for Sylomer og Sylodyn

7 grunner til å velge en Hermle 5-akse maskin

Lithium Series Torque Gun™

iTec kåret til ÅRETS MEDLEMSBEDRIFT av Larvik Næringsforening

Gundersen Galvano resertifisert

Kjættingfabriken AS fusjonerer inn i Nøsted Gruppen

Stilling ledig: Salgsansvarlig

RS Components kunngjør vinneren av DesignSpark «Summer of Sound»-designutfo...

Pallevender for de tunge løft

Acoem bearing defender

Åpen Dag hos iTec

Send til en kollega

0.292