23948sdkhjf

Grønnere fremdrift for Norled

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Bertel O. Steen Teknikk AS er med på laget når Norled installerer nye og miljøvennlige motorer på eldre hurtigbåter.

Tekniske nyvinninger og innovative løsninger er helt nødvendig for å møte fremtidens miljøkrav for hurtigbåtflåten.

Les også: Kakefest på ferja

- Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled.

Både hybride fremdriftsløsninger og oppgraderinger av eldre hurtigbåter, vil gi gode miljøgevinster for Norled.

- Klimakravene blir stadig strengere. For oss er det viktige å ha partnere som følger med i timen når det skal leveres tekniske oppgraderinger til våre hurtigbåter, sier Søndenå.

MILJØGREP: - Det vil fremdeles ta mange år før fossilt brennstoff er borte fra markedet, men det er mulig å ta effektive miljøgrep allerede nå, sier Bjørn Egil Søndenå, regionsjef Hurtigbåt i Norled. FOTO: BERTEL O. STEEN TEKNIKK

Norled valgte Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) for å oppgradere hurtigbåtene Fjordsol og Fjordglimt. Før navnebyttet, var Fjordglimt bedre kjent som Tiderose for passasjerer på Vestlandet.

Les også: El-ferjer i fokus

Leveransen fra Bostek består av MTU-motortype 8V 2000 med en effekt på 720kW. MTU 2000- og 4000-serien er sertifisert for syntetisk diesel, noe som  reduserer CO2-utslippene med inntil 80 prosent.

Motorene blir også levert med katalysator (SCR) som reduserer NOx-utslippene med inntil 90 prosent. Dermed oppfyller hurtigbåtene markedets strenge IMO Tier III-krav til utslipp med god margin etter oppgraderingen.

- Norske myndigheter har identifisert fornybart drivstoff, blant annet syntetisk diesel, som ett av flere alternativer for å redusere utslippene av drivhusgasser, sier Roy Storeng, Sr. Sales Manager hos Bostek i Bergen. Han slår fast:

- Siste generasjon fornybart drivstoff  har tilnærmet samme egenskaper som diesel etter EN590-standarden. I tillegg er produksjonen av dette drivstoffet bærekraftig.

Les også: Hydrogenferje-avtale gir nullutslipp i ferjesektoren

Bostek  har lenge satset på grønne løsninger for hurtigbåtmarkedet, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde.

Norled er avhengig av leverandører som Bostek, for å møte fremtidens miljøkrav.

- Når det gjelder hurtigbåtmarkedet fremover, så vil det grønne skifte komme for fullt. Derfor er det viktig å ha innovative aktører som utvikler miljøvennlig teknologi for det norske markedet, sier Søndenå.

-  Men å kutte ut diesel er ikke mulig i dag?

Les også: Norled skal bygge verdens første hydrogenferje

- I dag er ren batteridrift bare mulig på korte strekninger. Går du for utelukkende batteridrift, betyr redusert fart blant annet på grunn av vektutfordringer. Da må rutestrukturen endres, slik at batteridrift kan tilpasses, sier Søndenå og legger til:

- Et annet alternativ som diskuteres, er fremdrift basert på hydrogen. Da må også infrastrukturen på land være på plass. Men vi beveger oss i riktig retning hele tiden.

Norled får den første hurtigbåten med hybrid fremdrift levert i januar 2019. Hybriden skal brukes mest under anløp og avgang.

- Det er ikke så mye motorkraft som skal til under innseiling og manøvrering i havn. Da går du nesten bare på tomgang. Med hybriddrift stoppes dieselmotoren, og el-motoren tar over, forklarer Søndenå.

Les også: Norled velger Oma til bygging av nok en hurtigbåt

Også Bostek tilbyr hybride fremdriftsløsninger etter oppkjøpet av Inpower.

- Vi er meget fornøyd med ordretilgangen i hurtigbåtsegmentet. Vi satser også mot prosjekter i det tyngre markedet, blant annet innen offshore wind service og brønnbåter. Her kan vi tilby en rekke løsninger som møter dagens og fremtidens miljøkrav, sier John Asle Marhaug, Salgssjef Marine hos Bostek.

 

Kilde: Pressemelding fra Bertel O. Steen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

200 jobber borte ved fusjon

Trebygg inn i E.A.Smith

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Nyhetsbrev

Frykter amerikansk biltoll

På ståltur til Sverige

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Skiftet navn

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Torghatten-ferjene på vei

Honda legger ned England-fabrikk

Får Havforskningsinstituttet som partner

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Send til en kollega

0.144