23948sdkhjf

Ulstein med ny ekspedisjonscruiseskip-ordre

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

I 2017 kunne Ulstein Design & Solutions AS annonsere sin første design- og utstyrskontrakt på eit X-BOW-ekspedisjonscruiseskip for SunStone Ships. Denne kontrakten inkluderer også ni opsjoner, og det er den første av disse opsjonene som nå er blitt erklært.

Det første skipet for SunStone, som har fått navnet ‘Greg Mortimer’, er under bygging ved verftet CMHI (China Merchants Heavy Industry), og skal ut på sitt første cruise etter ferdigstillinga siste kvartal 2019. Både skip nummer en og to er chartret av det australske selskapet Aurora Expeditions.

Les også: Fosen skal bygge merder

- Vi valgte Ulstein som følge av deres skrog- og tekniske design, og at de kan stille med prosjektteam i Kina som følger opp produksjonen, fortalte Niels-Erik Lund, president/konsernsjef i SunStone Ships da den første skipskontrakten ble annonsert. Han sa videre:

- Det ble svært viktig for oss at vi fikk utvikle et høykvalitets ekspedisjonscruiseskip med dokumentert design og teknologi. Ulstein har designet mer enn 105 fartøy med X-BOW-designet. Disse skrogene er utviklet for tøffe vær- og bølgeforhold, med høy komfort og god drivstoffeffektivitet.

- Vi er glade for at SunStone tok til å erklære opsjonene ved CMHI. Det viser at designet og løsningene våre tilfredsstiller de forventningene de har hatt. I tillegg til design- og utstyrspakken, skal vi følge opp verftet med et team på stedet. Dette inkluderer prekommisjonering og kommisjonering, testing og prøvetur-assistanse. Når disse SunStone-skipene blir klare for å dra på cruise, tror vi de vil være svært attraktive for ekspedisjonscruise-passasjerene, sier Tore Ulstein, som er visekonsernsjef i Ulstein Group og leder av området Design & Solutions.

Ulsteins kontrakt er med China Merchants Group (CMG) i Kina, og skipene vil bli bygd ved deres verft. Skip nummer to er planlagt for levering i august 2020.

Les også: Skal utforme nytt ferjedesign

Ulstein er ansvarlig for leveringen av design- og utstyrspakken, der alt hovedutstyr er basert på utprøvd teknologi og fra anerkjente europeiske produsenter.

Ekspedisjonscruiseskipene er de første av sitt slag der ULSTEIN X-BOW-skrogdesignet er integrert. X-BOW-utformingen gjær at passasjerene kan stå framme i baugen og se rett på bølgene der de treffer skroget. Baugen fører til reduserte bevegelser i skipet og med det et mer komfortabelt opphold. X-BOW har en avsmalende forskipsutforming som trenger seg fram i store og små bølger, noe som reduserer stamping og slag i røff sjø. Det hindrer skipet i å stige på bølgene for så å falle hardt ned på vannoverflaten. Skipet trenger mindre drivstoff til å kutte seg gjennom bølgene, noe som reduserer drivstoffkostnader og energibruk, og dermed reduserer utslipp.

Det er ikke bare X-BOW som gjør at disse skipene skiller seg ut. Skipenes totalløsning er designet for å maksimere kvalitetsopplevingene innendørs og naturopplevelsene utendørs. Observasjonsdekk og balkonger gir mulgighet til å ta inn over seg de spektakulære omgivlsene mens man fortsatt oppholder seg om bort.  En høystandard-restaurant og bar serverer mat og forfriskninger.

Ekspedisjonscruiseskipene av typen ULSTEIN CX103 er 104,3 meter lange og med en bredde på 18,4 meter. SunStone-skipene er en del av deres Infinity Class, der passasjerkapasiteten varierer mellom 130 til 200, og mannskapskapasiteten fra 85 til 115. Skroget får polarklasse PC6, kategori B, med dynamisk posisjoneringssystem og såkalt «nullfarts-stabilisatorsystem».

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Begjærer seg konkurs

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Hadde skjegg, ble sagt opp

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Vil ut av norsk sokkel

Prisene har flatet ut

Nyhetsbrev

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Hurtigruteskip fikk motorstans

Ukas vits: Dystre utsikter

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Hav Line saksøker staten

Minus for Ulstein

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

Se boligplattform bli fjernet

Overtar Ulstein-fartøy

«Fredsbenk» i aluminium

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Kongsberg-dame å se opp for

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttett...

Send til en kollega

0.206