23948sdkhjf

Ulstein med ny ekspedisjonscruiseskip-ordre

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

I 2017 kunne Ulstein Design & Solutions AS annonsere sin første design- og utstyrskontrakt på eit X-BOW-ekspedisjonscruiseskip for SunStone Ships. Denne kontrakten inkluderer også ni opsjoner, og det er den første av disse opsjonene som nå er blitt erklært.

Det første skipet for SunStone, som har fått navnet ‘Greg Mortimer’, er under bygging ved verftet CMHI (China Merchants Heavy Industry), og skal ut på sitt første cruise etter ferdigstillinga siste kvartal 2019. Både skip nummer en og to er chartret av det australske selskapet Aurora Expeditions.

Les også: Havyard skal bygge enda en vindfarm-båt

- Vi valgte Ulstein som følge av deres skrog- og tekniske design, og at de kan stille med prosjektteam i Kina som følger opp produksjonen, fortalte Niels-Erik Lund, president/konsernsjef i SunStone Ships da den første skipskontrakten ble annonsert. Han sa videre:

- Det ble svært viktig for oss at vi fikk utvikle et høykvalitets ekspedisjonscruiseskip med dokumentert design og teknologi. Ulstein har designet mer enn 105 fartøy med X-BOW-designet. Disse skrogene er utviklet for tøffe vær- og bølgeforhold, med høy komfort og god drivstoffeffektivitet.

- Vi er glade for at SunStone tok til å erklære opsjonene ved CMHI. Det viser at designet og løsningene våre tilfredsstiller de forventningene de har hatt. I tillegg til design- og utstyrspakken, skal vi følge opp verftet med et team på stedet. Dette inkluderer prekommisjonering og kommisjonering, testing og prøvetur-assistanse. Når disse SunStone-skipene blir klare for å dra på cruise, tror vi de vil være svært attraktive for ekspedisjonscruise-passasjerene, sier Tore Ulstein, som er visekonsernsjef i Ulstein Group og leder av området Design & Solutions.

Ulsteins kontrakt er med China Merchants Group (CMG) i Kina, og skipene vil bli bygd ved deres verft. Skip nummer to er planlagt for levering i august 2020.

Les også: Ny kontrakt for Folla

Ulstein er ansvarlig for leveringen av design- og utstyrspakken, der alt hovedutstyr er basert på utprøvd teknologi og fra anerkjente europeiske produsenter.

Ekspedisjonscruiseskipene er de første av sitt slag der ULSTEIN X-BOW-skrogdesignet er integrert. X-BOW-utformingen gjær at passasjerene kan stå framme i baugen og se rett på bølgene der de treffer skroget. Baugen fører til reduserte bevegelser i skipet og med det et mer komfortabelt opphold. X-BOW har en avsmalende forskipsutforming som trenger seg fram i store og små bølger, noe som reduserer stamping og slag i røff sjø. Det hindrer skipet i å stige på bølgene for så å falle hardt ned på vannoverflaten. Skipet trenger mindre drivstoff til å kutte seg gjennom bølgene, noe som reduserer drivstoffkostnader og energibruk, og dermed reduserer utslipp.

Det er ikke bare X-BOW som gjør at disse skipene skiller seg ut. Skipenes totalløsning er designet for å maksimere kvalitetsopplevingene innendørs og naturopplevelsene utendørs. Observasjonsdekk og balkonger gir mulgighet til å ta inn over seg de spektakulære omgivlsene mens man fortsatt oppholder seg om bort.  En høystandard-restaurant og bar serverer mat og forfriskninger.

Ekspedisjonscruiseskipene av typen ULSTEIN CX103 er 104,3 meter lange og med en bredde på 18,4 meter. SunStone-skipene er en del av deres Infinity Class, der passasjerkapasiteten varierer mellom 130 til 200, og mannskapskapasiteten fra 85 til 115. Skroget får polarklasse PC6, kategori B, med dynamisk posisjoneringssystem og såkalt «nullfarts-stabilisatorsystem».

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Haaland AS mot gamle høyder

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Trebygg inn i E.A.Smith

200 jobber borte ved fusjon

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

På ståltur til Sverige

Frykter amerikansk biltoll

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Ny kontrakt for Sletta Verft

Honda legger ned England-fabrikk

Torghatten-ferjene på vei

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.145