23948sdkhjf

«Color Hybrid» – norskbygget og miljøvennlig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft.

Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Les også: "Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

- Når Color Line vel Ulstein Verft til byggingen av ‘Color Hybrid’, gir det store ringverkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare ved Ulstein Verft vil flere 100 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien genererer fem til seks arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske. Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line. Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

VIDEO: Slik bygges "Color Hybrid" kloss for kloss. VIDEO: COLOR LINE

Les også: Havvindskip ut av dokken

Skroget til "Color Hybrid" består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk. I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:

  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.

I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

«Color Hybrid» vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Kilde: Pressemelding fra Color Line
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Daglig leder tiltalt etter dødsulykke

- Vil trolig ikke godta forelegget

Først ute med havdrone

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Kongsberg Maritime vinner ny storkontrakt

Tungmetaller rett ut i elva

Nyhetsbrev

Stopper leteboringsplan i Australbukta

Skal bygge Norges største havn

Fire nye batteripakker for Corvus

Alle blir med over til Havila

Oljelekkasje stanset etter ei uke

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Selger fire oljeservice-selskap

Ukas vits: Busstur

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

SSB: Sterke investeringstall

Brann hos Hydro Sunndal

Fiskebåt kjørte rett i brygge

DOF Subsea vant kontrakter

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Send til en kollega

0.125