23948sdkhjf

«Color Hybrid» – norskbygget og miljøvennlig

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft.

Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Les også: - Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

- Når Color Line vel Ulstein Verft til byggingen av ‘Color Hybrid’, gir det store ringverkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare ved Ulstein Verft vil flere 100 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien genererer fem til seks arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske. Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line. Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

VIDEO: Slik bygges "Color Hybrid" kloss for kloss. VIDEO: COLOR LINE

Les også: Solid helomvending for Color Group

Skroget til "Color Hybrid" består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk. I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:

  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.

I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

«Color Hybrid» vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Kilde: Pressemelding fra Color Line


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Oljebransjen: Vi er midt i en ny opptur!

LetSea etablerer havbrukssenter på Dønna

Stål-etterspørselen vil øke også neste år

Se bildene fra OTD

Beste stands på OTD

Norsk Industri bekymret for USAs proteksjonisme

Nyhetsbrev

Sterke tall for Aker BP

Bred optimisme i industrien

Norge går til sak mot Trumps ståltoll

- Vi mener at USAs tilleggstoll på stål og aluminium er i strid med WTO-regelverket, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H).

Toralf Hustveit går til jobb i Norner

Bra besøk på OTDs første dag

- Nødvendig å sjøsette 100 nullutslippsfartøy årlig

- Skal vi nå målene om 40 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks skipsfart innen 2030, må vi sjøsette om lag 100 lav- og nullutslippsfartøy årlig.

Øker produksjonen av resirkulert aluminium

Hexagon Ragasco har nådd en ny milepæl

Tredje generasjon tillitsvalgt

VIDEO: Slik går byggearbeidet på Norges første innendørs skianlegg

Se bildene fra da Metal Supply fikk komme på guidet tur gjennom SNØ-byggeplassen.

Storkontrakt med Nordlaks

Ny konst. adm. dir. i EMGS

USA-stål opp 4,6 %

Amerikanske stålverk leverte 4,5 prosent mer stål i årets åtte første måneder sammenliknet med samme periode i 2017.

- «Nå eller aldri»-øyeblikk

Fosen kjøper tysk verft

Rosenberg får oppdrag på Edvard Grieg-plattformen

Kontrakten gir viktige ringvirkninger lokalt og regionalt, og vil på det meste sikre arbeid til 130 personer.

Aker Biomarine bygger nytt forsyningsfartøy i Kina

Ny smell for Schlumberger i fjor

Ny kommersiell direktør i DOF Subsea

VIDEO: Produksjonsstart på Oseberg Vestflanken 2

Må kanskje rive hele bygget

Canada med ståltoll mot Kina

«Katastrofebrann» for Mjøndalen-bedrift

Equinor inngår avtale med CGI

Forlenget liv for Snorre

«Junior» overlevert og satt i drift

Fusjon gir ny rigg-gigant

Ny Neptune-sjef fra Shell

Aibel med rapport om samfunnsansvar

Høye aluminiumspriser

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Rusttrege plater

Astrup AS vant "Best Stand Awards" under årets Offshore Technology Days

kNm Hydraulikk ISO 9001:2015

EUROBLECH 2018: World Class Manufacturing

Møt Bahco på OTD!

90% raskere laserskjæring og lavere gassforbruk med AMADA CFC-teknologi

NavCom Service

Hvordan kan bygg være en del av et smartere samfunn? Se film her!

Mål større område med færre mikrometere på kortere tid!

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Månedens medarbeider for september

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Innovasjon i verdensklasse utfordrer industristandarder i bolting

Ser du etter tetningsløsninger med X-Faktor? Møt oss på OTD messen!

Fire Hioki produkter vinner 2018 Good Design Awards

PAO FONG manuell fresemaskin

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

SWP blir medeier i JPT AS

RS Components kunngjør distribusjonsavtale for industrielle produkter fra C...

DAVI på besøk hos iTec

Null puls. Null problem!. Innovativ multi membran pumpe som er tilnærmet pu...

Velkommen til OTD 2018 og vår stand!

Jergo AS med spennende nyheter under OTD2018

Send til en kollega

0.197