23948sdkhjf

«Color Hybrid» – norskbygget og miljøvennlig

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft.

Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

- Når Color Line vel Ulstein Verft til byggingen av ‘Color Hybrid’, gir det store ringverkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare ved Ulstein Verft vil flere 100 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien genererer fem til seks arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske. Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line. Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

VIDEO: Slik bygges "Color Hybrid" kloss for kloss. VIDEO: COLOR LINE

Skroget til "Color Hybrid" består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk. I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:

  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.

I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

«Color Hybrid» vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Kilde: Pressemelding fra Color Line

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078