23948sdkhjf

SINTEF: Bør vurdere førerløse ferjer

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Skal det likevel bli ferjer på kyststamveien på Vestlandet? SINTEF lanserer nå tanken om førerløse ferjer på strekningen som egentlig skulle bli ferjefri.

Det er NRK som melder at SINTEF mener at førerløse ferjer bør være med i det videre utredningsarbeidet for den nye kyststamveien på Vestlandet. Opprinnelig plan har vært å gjøre denne strekningen totalt ferjefri og heller satser på bruer og tunneler. Dermed vil prosjektet bli historiens dyreste veiprosjekt her i landet. Blant annet skulle kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim kuttes med sju timer.

Les også: SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Slik tenker Statens Vegvesen seg en ferjerfri E39 fra Kristiansand til Trondheim:

SINTEF lanserer nå tanken om at strekningen likevel ikke trenger å bli helt ferjefri, og foreslår at førerløse ferjer bør utredes i det videre planarbeidet for kyststamveien, melder NRK.

Totalkostnaden for veiprosjektet er stipulert til 340 milliarder kroner, og store deler av kostnadene kommer som følge av mange bruer og undersjøiske tunneler. SINTEF mener at autonome – førerløse – ferjer bør vurderes fordi man får mange slike ferjer for de millionene det vil koste å bygge brusamband.

NRK skriver at ved hjelp av teknologi og avanserte navigasjonssystemer kan ferjene frakte folk over fjorden uten mannskap. Skissene SINTEF nå viser frem, er tidlig i planleggingsfasen. En av forskerne ved SINTEF sier til NRK at man må vurdere hvor mange ferger en skal ha, hvor ofte de skal gå, og så videre.

Les også: Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) skriver i en e-post til statskanalen at han synes førerløse ferjer er spennende. Han skriver blant annet at han mener førerløse ferjer er et spennende eksempel på at er i et teknologisk skifte i transportsektoren og at han er opptatt av at ny teknologi skal gi folk et bedre tilbud til lavere pris.

– Jeg vil lytte nøye til de faglige rådene som kommer på området, heter det i e-posten.

SV, som er imot planene om en ny ferjefri E39 på Vestlandet, ønsker SINTEFs tanker om førerløse ferjer velkommen.

 



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Nyhetsbrev

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Leverte 450 tonn stål til tanker

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Marine Harvest endrer navn

Elektrisk-drevet cruiseferje til Oslo

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Rederiforbundet styrker det internasjonale klima-arbeidet

Lavkarbonteknologi: Samlet sett gjør oljesektoren for lite – Equinor gjør mest.

Rolls-Royce Norge leverer til dansk verft

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Starter opp igjen ett år etter dødsulykke

Vesterålens Snøhetta-tegnede fiskerisenter er ferdigstilt

Se bildene av det nye industriområdet!

Fikk avslag på utviklingstillatelser

IKM tildelt stor subsea-kontrakt

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Lundin risikerer stor bot

Beste kvartalsresultat for Marine Harvest

Sikker plugging av brønner på Valhall

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Det er med glæde at vi kan offentliggøre at Randers Tandhjulsfabrik A/S har...

Send til en kollega

0.222