23948sdkhjf

Aluminium tar over for stål i biler

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Med framveksten av elbiler blir det stadig brukt mer såkalt ekstrudert aluminium i biler. Ifølge Teknisk Ukeblad (TU) er det i dag i en moderne elbil 65 kilo aluminium.

Avisa skriver at bruken av såkalt ekstrudert aluminium i biler har økt kraftig de seneste årene. I 2017 var det 19 kilo aluminium pr bil i snitt, og veksten har de siste årene vært på 18 prosent. Sammen med andre aluminiumsløsninger som brukes i en moderne elbil er det i dag 65 kilo aluminium, skriver TU videre.

Les også: Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Norsk Hydro er en av de bedriftene som har hevet seg på denne nye trenden innen bilproduksjon, og Egil Hogna i selskapet, sier til TU at han tror det kan komme opp i 280 kilo aluminium i de mest avanserte bilene. Hogna har ansvaret for ekstruderte løsninger i Hydro.

Jaguars nye elbil-modell, I-Pace, består så å si bare av aluminium, forteller Jaguars sjefsingeniør til TU. Han opplyser til avisa at karosseriet nå veier 290 kilo, og at med stål ville det veid betraktelig mer – mellom 470 og 485 kilo. Ifølge sjefsingeniøren er det bare noen braketter og bolter som er av stål på den nye elbil-modellen.

Aluminium har den fordelen at det er mye lettere materiale enn stål, og med stadig flere elbiler på veiene blir vekt enda viktigere, skriver TU videre, og legger til at mange bilprodusenter nå ser at aluminium er et like godt eller bedre materiale når det kommer til stivhet og kollisjonssikkerhet. Det siste nå er at batterikassene i elbilene blir en integrert del av bilenes bærende konstruksjoner.

– Med I-Pace-modellen har vi vist at stål ikke har noen fordeler i forhold til aluminium, bortsett fra pris, sier Jaguars sjefsingeniør til TU.

Egil Hogna i Hydra mener at man vil se store endringer i bilindustrien i årene som kommer. Han opplyser til TU at selskapet vil selge mer selv direkte til bilprodusentene, og ikke bruke så mange underleverandører. Dette er en trend som ses i de fleste bransjer for tiden, der leverandørene ønsker å få større kontroll på hele sin egen verdikjede. - Men vi vil ta større del av markedet. Vi har både kompetansen og kapasiteten som er nødvendig, sier Hogna til TU.



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Terje Strand
En annen stor fordel som ikke er nevnt er at rustproblemene også blir borte. :-)

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Aker Solutions vant ”miljøvind-pris”

Metallprodusenter i Europa i diskusjon med kinesiske myndigheter

- Toll på stål vil bli permanente

Ny konsernsjef i Bergen Group

Slår seg sammen

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

Nyhetsbrev

ABB investerer i forskningssenter for morgendagens elektriske transport

300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Åpnet test-senter for helikopter

Sammen om mindre utslipp

Stål i tak og vegger holder snøen unna

Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Vil bli nullutslipp containerterminal

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Leverte 450 tonn stål til tanker

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

PGS selger OptoSeis

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Marine Harvest endrer navn

TGS inngår strategisk samarbeid

ABBs robot-dans

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockho...

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Send til en kollega

0.274