Aluminium tar over for stål i biler

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Med framveksten av elbiler blir det stadig brukt mer såkalt ekstrudert aluminium i biler. Ifølge Teknisk Ukeblad (TU) er det i dag i en moderne elbil 65 kilo aluminium.

Avisa skriver at bruken av såkalt ekstrudert aluminium i biler har økt kraftig de seneste årene. I 2017 var det 19 kilo aluminium pr bil i snitt, og veksten har de siste årene vært på 18 prosent. Sammen med andre aluminiumsløsninger som brukes i en moderne elbil er det i dag 65 kilo aluminium, skriver TU videre.

Les også: Hydro på topp på bærekraft-liste

Norsk Hydro er en av de bedriftene som har hevet seg på denne nye trenden innen bilproduksjon, og Egil Hogna i selskapet, sier til TU at han tror det kan komme opp i 280 kilo aluminium i de mest avanserte bilene. Hogna har ansvaret for ekstruderte løsninger i Hydro.

Jaguars nye elbil-modell, I-Pace, består så å si bare av aluminium, forteller Jaguars sjefsingeniør til TU. Han opplyser til avisa at karosseriet nå veier 290 kilo, og at med stål ville det veid betraktelig mer – mellom 470 og 485 kilo. Ifølge sjefsingeniøren er det bare noen braketter og bolter som er av stål på den nye elbil-modellen.

Aluminium har den fordelen at det er mye lettere materiale enn stål, og med stadig flere elbiler på veiene blir vekt enda viktigere, skriver TU videre, og legger til at mange bilprodusenter nå ser at aluminium er et like godt eller bedre materiale når det kommer til stivhet og kollisjonssikkerhet. Det siste nå er at batterikassene i elbilene blir en integrert del av bilenes bærende konstruksjoner.

– Med I-Pace-modellen har vi vist at stål ikke har noen fordeler i forhold til aluminium, bortsett fra pris, sier Jaguars sjefsingeniør til TU.

Egil Hogna i Hydra mener at man vil se store endringer i bilindustrien i årene som kommer. Han opplyser til TU at selskapet vil selge mer selv direkte til bilprodusentene, og ikke bruke så mange underleverandører. Dette er en trend som ses i de fleste bransjer for tiden, der leverandørene ønsker å få større kontroll på hele sin egen verdikjede. - Men vi vil ta større del av markedet. Vi har både kompetansen og kapasiteten som er nødvendig, sier Hogna til TU.



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Terje Strand
En annen stor fordel som ikke er nevnt er at rustproblemene også blir borte. :-)

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Handelskrigen påvirker norske bedrifter

Norge fjerde beste sjøfartsnasjon

Sykkylven Stål får ros for omstilling

Storkontrakt med kinesisk lysleverandør til flyplasser

Normeka på Rømskog har nylig inngått en større kontrakt med en av Kinas største aktør for innflyvningslys til flyplasser med sitt eget varemerke Normarc Frangible Masts by AmpliSafe. - Dette er en stor kontrakt for oss, sier Jan Tore Rognstad og Gunstein Arnesen i Normeka.

ABB med stor tog-kontrakt

Vil ha globalt fokus på drikkebokser av stål

World Steel Association (worldsteel) lanserer global kampanje for å øke bruken av og bevisstheten omkring bruken av drikkebokser av stål.

Nyhetsbrev

Prosafe med kontrakt i britisk sektor

AIM selges til Kongsberg Gruppen?

Nær 2 millioner tonn fra vei til hav

Ledere i olje og gass tjener best

Fikk se oljens fremtid

Lavere produksjonstall enn forventet

Fikk kontrakt for avlusningslekter

Olje-opprydding til 60 milliarder kroner

«Hardhaus» slepes vekk

En måned etter at «Hardhaus» ble fanget og sterkt skadet i den kantrede dokken i Hirtshals, ble båten søndag slept fra den danske havnebyen.

Piratkopier kan føre til personskader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre.

Buind har etablert Danmark-kontor

TTS Gruppen med India-kontrakt

Havyard størst på vindmølleskip

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Stort handelsoverskudd i august

Kongsberg sikret ny milliardavtale

Slangetemmeren fra «kålåkeren» feirer 50-årsjubileum

Det som begynte som en liten teknisk service-bedrift i Drammen i 1968 er i dag blitt verdensledende innen alt av slanger og koblinger. TESS fyller 50 år i år og det med om lag tre milliarder kroner i omsetning.

Hydro på topp på bærekraft-liste

Adm. dir. i GC Rieber Shipping slutter

Ap-velgere i Nordland vil ikke ha konsekvensutredning

- Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Proactima skal hjelpe Shell og OKEA

Statfjord-feltet legges ned om få år

Finsk transportselskap i retten

Nytt om navn: Ny adm. dir. i IKM Consultants

Milliard-skip endelig solgt

Olje og gass bidrar mye til felleskassa

Søviknes vil bli fylkesordfører, ny minister vil gjerne pumpe opp mye olje

Toppsjef i Aibel slutter

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verktøymakere! Ta kontakt.

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Punkt- og kontinuerlig nivå-målinger med JUMO NESOS

Gave langs grønn linje

iriSound Intercom Solutions

RS Components utvider RS Pro-pneumatikkporteføljen

Boltrekking og grønn energi

Kjære kunde!

Trådløs kommunikasjon i solcelleanlegget

RS Components introduserer industrivideoskoper for bruk innen utstyrskontroll

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

Nytt Instrumentmagasin ute nå!

Torgy LNG med gjennombrudd i Kina

RS Components introduserer ekstra kraftige kontakter for en rekke industrielle bruksområder

bondura® Assembly Paste

TESS kjøper Pro Industri AS

Fluke RSE300 og RSE600 stasjonære termokameraer

CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Jennifer Hägg begynner som prosjektleder

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

Visit us at ScanPack 2018 in October.

Send til en kollega

0.245