23948sdkhjf

Aluminium tar over for stål i biler

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Med framveksten av elbiler blir det stadig brukt mer såkalt ekstrudert aluminium i biler. Ifølge Teknisk Ukeblad (TU) er det i dag i en moderne elbil 65 kilo aluminium.

Avisa skriver at bruken av såkalt ekstrudert aluminium i biler har økt kraftig de seneste årene. I 2017 var det 19 kilo aluminium pr bil i snitt, og veksten har de siste årene vært på 18 prosent. Sammen med andre aluminiumsløsninger som brukes i en moderne elbil er det i dag 65 kilo aluminium, skriver TU videre.

Les også: Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Norsk Hydro er en av de bedriftene som har hevet seg på denne nye trenden innen bilproduksjon, og Egil Hogna i selskapet, sier til TU at han tror det kan komme opp i 280 kilo aluminium i de mest avanserte bilene. Hogna har ansvaret for ekstruderte løsninger i Hydro.

Jaguars nye elbil-modell, I-Pace, består så å si bare av aluminium, forteller Jaguars sjefsingeniør til TU. Han opplyser til avisa at karosseriet nå veier 290 kilo, og at med stål ville det veid betraktelig mer – mellom 470 og 485 kilo. Ifølge sjefsingeniøren er det bare noen braketter og bolter som er av stål på den nye elbil-modellen.

Aluminium har den fordelen at det er mye lettere materiale enn stål, og med stadig flere elbiler på veiene blir vekt enda viktigere, skriver TU videre, og legger til at mange bilprodusenter nå ser at aluminium er et like godt eller bedre materiale når det kommer til stivhet og kollisjonssikkerhet. Det siste nå er at batterikassene i elbilene blir en integrert del av bilenes bærende konstruksjoner.

– Med I-Pace-modellen har vi vist at stål ikke har noen fordeler i forhold til aluminium, bortsett fra pris, sier Jaguars sjefsingeniør til TU.

Egil Hogna i Hydra mener at man vil se store endringer i bilindustrien i årene som kommer. Han opplyser til TU at selskapet vil selge mer selv direkte til bilprodusentene, og ikke bruke så mange underleverandører. Dette er en trend som ses i de fleste bransjer for tiden, der leverandørene ønsker å få større kontroll på hele sin egen verdikjede. - Men vi vil ta større del av markedet. Vi har både kompetansen og kapasiteten som er nødvendig, sier Hogna til TU.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Havyard oppdaget avvik

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Nyhetsbrev

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Fant ølboks i torskemagen

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Send til en kollega

0.156