23948sdkhjf

Aluminium tar over for stål i biler

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Med framveksten av elbiler blir det stadig brukt mer såkalt ekstrudert aluminium i biler. Ifølge Teknisk Ukeblad (TU) er det i dag i en moderne elbil 65 kilo aluminium.

Avisa skriver at bruken av såkalt ekstrudert aluminium i biler har økt kraftig de seneste årene. I 2017 var det 19 kilo aluminium pr bil i snitt, og veksten har de siste årene vært på 18 prosent. Sammen med andre aluminiumsløsninger som brukes i en moderne elbil er det i dag 65 kilo aluminium, skriver TU videre.

Les også: Alunorte-utfordringene preget Hydros tredje kvartal

Norsk Hydro er en av de bedriftene som har hevet seg på denne nye trenden innen bilproduksjon, og Egil Hogna i selskapet, sier til TU at han tror det kan komme opp i 280 kilo aluminium i de mest avanserte bilene. Hogna har ansvaret for ekstruderte løsninger i Hydro.

Jaguars nye elbil-modell, I-Pace, består så å si bare av aluminium, forteller Jaguars sjefsingeniør til TU. Han opplyser til avisa at karosseriet nå veier 290 kilo, og at med stål ville det veid betraktelig mer – mellom 470 og 485 kilo. Ifølge sjefsingeniøren er det bare noen braketter og bolter som er av stål på den nye elbil-modellen.

Aluminium har den fordelen at det er mye lettere materiale enn stål, og med stadig flere elbiler på veiene blir vekt enda viktigere, skriver TU videre, og legger til at mange bilprodusenter nå ser at aluminium er et like godt eller bedre materiale når det kommer til stivhet og kollisjonssikkerhet. Det siste nå er at batterikassene i elbilene blir en integrert del av bilenes bærende konstruksjoner.

– Med I-Pace-modellen har vi vist at stål ikke har noen fordeler i forhold til aluminium, bortsett fra pris, sier Jaguars sjefsingeniør til TU.

Egil Hogna i Hydra mener at man vil se store endringer i bilindustrien i årene som kommer. Han opplyser til TU at selskapet vil selge mer selv direkte til bilprodusentene, og ikke bruke så mange underleverandører. Dette er en trend som ses i de fleste bransjer for tiden, der leverandørene ønsker å få større kontroll på hele sin egen verdikjede. - Men vi vil ta større del av markedet. Vi har både kompetansen og kapasiteten som er nødvendig, sier Hogna til TU.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Gasslekkasje på Statfjord A tirsdag

Måtte selge Kongsberg Evotec

Torghatten Nord får millionbot

Kan gjenoppta normal produksjon ved Alunorte

Investerer 2,3 milliarder kroner i ekstra olje fra Gullfaks

Hard kritikk av Petroleumstilsynet

Nyhetsbrev

Rekordtildeling i TFO 2018

Ny rapport om havbruk til havs

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

To av tre tror på økt foredling i sjømatnæringen i Norge

Fikk avslag for «Ocean Globe»

Remøy Shipping forlenger med Equinor

Dårlig vær for fregatten

Equinor lokker med milliarder i norske innkjøp

1

Høyre går imot fiskeriministeren

Slepes til hugging i Litauen

«Stålåret» 2018: Et godt utgangspunkt for 2019

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Ukens vits: Lønnsproblemer

ESS trenger folk til å jobbe offshore – får ikke nok søkere

Norconsult kjøper opp og styrkes innen vindkraft

Kystverket har tømt «Northguider»

Har tømt en firedel av oljen

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

20 years in business, Campaign Offer

James Walker ansetter

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

voestalpine - Inconel 625 til reduserte priser

EGH AS og EIVA-SAFEX AS har inngått samarbeid i Norge

Mechman AS lanserer ny hjemmeside.

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Julehilsen

Send til en kollega

0.122