23948sdkhjf

Aluminium tar over for stål i biler

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Med framveksten av elbiler blir det stadig brukt mer såkalt ekstrudert aluminium i biler. Ifølge Teknisk Ukeblad (TU) er det i dag i en moderne elbil 65 kilo aluminium.

Avisa skriver at bruken av såkalt ekstrudert aluminium i biler har økt kraftig de seneste årene. I 2017 var det 19 kilo aluminium pr bil i snitt, og veksten har de siste årene vært på 18 prosent. Sammen med andre aluminiumsløsninger som brukes i en moderne elbil er det i dag 65 kilo aluminium, skriver TU videre.

Les også: Setter ansatte i sentrum

Norsk Hydro er en av de bedriftene som har hevet seg på denne nye trenden innen bilproduksjon, og Egil Hogna i selskapet, sier til TU at han tror det kan komme opp i 280 kilo aluminium i de mest avanserte bilene. Hogna har ansvaret for ekstruderte løsninger i Hydro.

Jaguars nye elbil-modell, I-Pace, består så å si bare av aluminium, forteller Jaguars sjefsingeniør til TU. Han opplyser til avisa at karosseriet nå veier 290 kilo, og at med stål ville det veid betraktelig mer – mellom 470 og 485 kilo. Ifølge sjefsingeniøren er det bare noen braketter og bolter som er av stål på den nye elbil-modellen.

Aluminium har den fordelen at det er mye lettere materiale enn stål, og med stadig flere elbiler på veiene blir vekt enda viktigere, skriver TU videre, og legger til at mange bilprodusenter nå ser at aluminium er et like godt eller bedre materiale når det kommer til stivhet og kollisjonssikkerhet. Det siste nå er at batterikassene i elbilene blir en integrert del av bilenes bærende konstruksjoner.

– Med I-Pace-modellen har vi vist at stål ikke har noen fordeler i forhold til aluminium, bortsett fra pris, sier Jaguars sjefsingeniør til TU.

Egil Hogna i Hydra mener at man vil se store endringer i bilindustrien i årene som kommer. Han opplyser til TU at selskapet vil selge mer selv direkte til bilprodusentene, og ikke bruke så mange underleverandører. Dette er en trend som ses i de fleste bransjer for tiden, der leverandørene ønsker å få større kontroll på hele sin egen verdikjede. - Men vi vil ta større del av markedet. Vi har både kompetansen og kapasiteten som er nødvendig, sier Hogna til TU.



Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Terje Strand
En annen stor fordel som ikke er nevnt er at rustproblemene også blir borte. :-)

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Nyhetsbrev

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Leverte 450 tonn stål til tanker

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Marine Harvest endrer navn

Elektrisk-drevet cruiseferje til Oslo

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Rederiforbundet styrker det internasjonale klima-arbeidet

Lavkarbonteknologi: Samlet sett gjør oljesektoren for lite – Equinor gjør mest.

Rolls-Royce Norge leverer til dansk verft

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Starter opp igjen ett år etter dødsulykke

Vesterålens Snøhetta-tegnede fiskerisenter er ferdigstilt

Se bildene av det nye industriområdet!

Fikk avslag på utviklingstillatelser

IKM tildelt stor subsea-kontrakt

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Lundin risikerer stor bot

Beste kvartalsresultat for Marine Harvest

Sikker plugging av brønner på Valhall

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Det er med glæde at vi kan offentliggøre at Randers Tandhjulsfabrik A/S har...

Send til en kollega

0.279