23948sdkhjf

Rolls-Royce med ny gassmotor

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce lanserte i dag sin nyeste skipsmotor i en serie motorer drevet av flytende naturgass (LNG). Det skjedde på verdens største maritime messe, SMM i Hamburg.

Den nye gassmotoren med typenavn Bergen B36:45 er en fleksibel, effektiv og fremtidsrettet løsning med mindre utslipp og rentbrennende teknologi. Motoren har allsidige bruksområder og er enkel å installere og vedlikeholde.

Les også: Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

Modellen Bergen B36:45 er designet i henhold til Rolls-Royce-filosofien om en felles plattform for alle typer drivstoff og applikasjoner, som kan tilpasses for å oppfylle spesifikke krav fra kundene.

I likhet med sin dieseldrevne bror, B33:45, har den nye gassversjonen et effektområde fra 3,600 til 5,400kW, 600kW per sylinder ved et turtall på 750.

Den kompakte motoren er tilgjengelig med seks, åtte eller ni sylindere. En V-12-versjon er nå under utvikling, og denne vil bli etterfulgt av en 20-sylinders V-motor for applikasjoner som krever svært høy effekt.

Rolls-Royce Marine har lang erfaring med LNG-drevne motorer, og det bidrar til at forbrenningsteknologien som er brukt i B36:45 gir minimalt utslipp av metangass. Et viktig element for få ned utslipp av klimagasser (GHG).

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

Den nyeste gassmotoren fra Bergen kan vise til utslipp av klimagasser (GHG) som er opp til 22 prosent lavere enn tilsvarende dieseldrevne versjon. Ettersom LNG er et svovelfritt drivstoff elimineres så å si alle svoveloksider (SOx) og alt utslipp av partikler, samtidig som utslipp av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med over 90 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor. Dette betyr at Bergen B36:45 kan møte utslippsnivåene IMO Tier III og EPA Tier 3 uten behov for SCR.

– Vår nye gassmotor bygger på over 10-års erfaring med rene gassmotorer, og gir våre kunder en rekke nye fordeler, inkludert rask reaksjon på endringer i last og hastighet, høy pålitelighet og rentbrennende teknologi, sier Kjell Harloff, viseadministrerende direktør i Rolls-Royce Commercial Marine – Engines.

Motoren passer like godt som hovedmotor i et gass-elektrisk system, som i rollen som hjelpemotor.

Leif-Arne Skarbø, sjefstekniker ved Rolls-Royce, Bergen Engines, legger til:

– Den modulære konstruksjonen gir også andre fordeler for reder og verft. Produktet er konfigurerbart og produksjonen forenklet, noe som resulterer i en svært konkurransedyktig kostnad per kW, enkel installasjon og et enkelt vedlikehold.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gasslekkasje på Statfjord A tirsdag

Måtte selge Kongsberg Evotec

Torghatten Nord får millionbot

Kan gjenoppta normal produksjon ved Alunorte

Investerer 2,3 milliarder kroner i ekstra olje fra Gullfaks

Hard kritikk av Petroleumstilsynet

Nyhetsbrev

Rekordtildeling i TFO 2018

Ny rapport om havbruk til havs

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

To av tre tror på økt foredling i sjømatnæringen i Norge

Fikk avslag for «Ocean Globe»

Remøy Shipping forlenger med Equinor

Dårlig vær for fregatten

Equinor lokker med milliarder i norske innkjøp

1

Høyre går imot fiskeriministeren

Slepes til hugging i Litauen

«Stålåret» 2018: Et godt utgangspunkt for 2019

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Ukens vits: Lønnsproblemer

ESS trenger folk til å jobbe offshore – får ikke nok søkere

Norconsult kjøper opp og styrkes innen vindkraft

Kystverket har tømt «Northguider»

Har tømt en firedel av oljen

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

20 years in business, Campaign Offer

James Walker ansetter

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

voestalpine - Inconel 625 til reduserte priser

EGH AS og EIVA-SAFEX AS har inngått samarbeid i Norge

Mechman AS lanserer ny hjemmeside.

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Julehilsen

Send til en kollega

0.177