23948sdkhjf

Rolls-Royce med ny gassmotor

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce lanserte i dag sin nyeste skipsmotor i en serie motorer drevet av flytende naturgass (LNG). Det skjedde på verdens største maritime messe, SMM i Hamburg.

Den nye gassmotoren med typenavn Bergen B36:45 er en fleksibel, effektiv og fremtidsrettet løsning med mindre utslipp og rentbrennende teknologi. Motoren har allsidige bruksområder og er enkel å installere og vedlikeholde.

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

Modellen Bergen B36:45 er designet i henhold til Rolls-Royce-filosofien om en felles plattform for alle typer drivstoff og applikasjoner, som kan tilpasses for å oppfylle spesifikke krav fra kundene.

I likhet med sin dieseldrevne bror, B33:45, har den nye gassversjonen et effektområde fra 3,600 til 5,400kW, 600kW per sylinder ved et turtall på 750.

Den kompakte motoren er tilgjengelig med seks, åtte eller ni sylindere. En V-12-versjon er nå under utvikling, og denne vil bli etterfulgt av en 20-sylinders V-motor for applikasjoner som krever svært høy effekt.

Rolls-Royce Marine har lang erfaring med LNG-drevne motorer, og det bidrar til at forbrenningsteknologien som er brukt i B36:45 gir minimalt utslipp av metangass. Et viktig element for få ned utslipp av klimagasser (GHG).

Les også: Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

Den nyeste gassmotoren fra Bergen kan vise til utslipp av klimagasser (GHG) som er opp til 22 prosent lavere enn tilsvarende dieseldrevne versjon. Ettersom LNG er et svovelfritt drivstoff elimineres så å si alle svoveloksider (SOx) og alt utslipp av partikler, samtidig som utslipp av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med over 90 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor. Dette betyr at Bergen B36:45 kan møte utslippsnivåene IMO Tier III og EPA Tier 3 uten behov for SCR.

– Vår nye gassmotor bygger på over 10-års erfaring med rene gassmotorer, og gir våre kunder en rekke nye fordeler, inkludert rask reaksjon på endringer i last og hastighet, høy pålitelighet og rentbrennende teknologi, sier Kjell Harloff, viseadministrerende direktør i Rolls-Royce Commercial Marine – Engines.

Motoren passer like godt som hovedmotor i et gass-elektrisk system, som i rollen som hjelpemotor.

Leif-Arne Skarbø, sjefstekniker ved Rolls-Royce, Bergen Engines, legger til:

– Den modulære konstruksjonen gir også andre fordeler for reder og verft. Produktet er konfigurerbart og produksjonen forenklet, noe som resulterer i en svært konkurransedyktig kostnad per kW, enkel installasjon og et enkelt vedlikehold.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Nyhetsbrev

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Leverte 450 tonn stål til tanker

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Slåttland sikret seg stor-kontrakt

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Marine Harvest endrer navn

Elektrisk-drevet cruiseferje til Oslo

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Rederiforbundet styrker det internasjonale klima-arbeidet

Lavkarbonteknologi: Samlet sett gjør oljesektoren for lite – Equinor gjør mest.

Rolls-Royce Norge leverer til dansk verft

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Starter opp igjen ett år etter dødsulykke

Vesterålens Snøhetta-tegnede fiskerisenter er ferdigstilt

Se bildene av det nye industriområdet!

Fikk avslag på utviklingstillatelser

IKM tildelt stor subsea-kontrakt

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Ny finansdirektør i Eidesvik Offshore

Lundin risikerer stor bot

Beste kvartalsresultat for Marine Harvest

Sikker plugging av brønner på Valhall

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockholm

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Frekvensomformerkurs - Danfoss-skolen

Det er med glæde at vi kan offentliggøre at Randers Tandhjulsfabrik A/S har...

Send til en kollega

0.283