23948sdkhjf

Miljøgevinst: Stena velger tog framfor lastebil

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Stena Aluminium, Nordens ledende produsent av gjenbrukte aluminiumråvarer, utvikler selskapet til å bli enda mer bærekraftig. Ved å erstatte lastebilstransporter med tog blir utslippene av kulldioksid mye mindre.

Stena Aluminium i Sverige går nye veier i å tenke bærekraft og miljø. Deres siste løsning er ett av flere eksempler på at det går an å tenke nytt og dermed bli enda mer bærekraftig i sin virksomhet.

Les også: - Mamma, er oljeplattform farlig for miljøet?

Det saltslagg som lages ved Stena Aluminiums produksjon inneholder mellom 30 og 40 prosent salt. For å gjenbruke saltet har slagget fram til nå blitt sendt med lastebil til Tyskland for bearbeiding. Men fra og med september i år vil transportene til og fra Tyskland bli gjennomført med jernbane. Dette skjer etter en svært vellykket testperiode tidligere i vår.

– Overgangen til jernbanetransport kommer som et resultat av et godt internt utviklingsarbeid og samarbeid med eksterne aktører. Dette er enda et steg i riktig retning i Stena Aluminiums viktige miljøarbeid, sier adm. dir. Fredrik Petterson i Stena Aluminium.

I Tyskland er det Stena Aluminiums partner, Befesa, som tar imot saltslagget og behandler det i sitt gjenbruksanlegg. Det gjenbrukte salget sendes så tilbake til Stena Aluminium der det brukes på nytt i smelteprosessen. Det som blir igjen av slagget benyttes som råmateriale i andre industriprosesser.

– I vårt samarbeide med Befesa sikrer vi at vårt avfall gjenbrukes. Ved å benytte tog vil vi dessuten minske transportene på veinettet og utslippet går ned drastisk, fortsetter Petterson.

Les også: Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Løsningen er gjort mulig gjennom verdifullt lokalt samarbeid. Omlastingen til tog skjer ved kombi-terminalen som eies av Älmshults kommune og IKEA Svenska AB. Transportene mellom Stena Aluminium og kombi-terminalen foretas av det lokale transportfirmaet Diö Tranbsport & Entreprenad AB.

– Ut i fra et holdbarhetsperspektiv ser vi veldig positivt på togtransportene. Kommunens mål med terminalen er først og fremst å gjøre det lettere å gå over til jernbane fra lastebil, sier Paul Robertsson. Han er utviklingssjef i Älmhults kommune.

Jernbanestransportene opereres av Green Cargo i Sverige og av Deutsche Bahn i Tyskland. Ifølge beregninger fra Green Cargo innebærer skiftet til tog fra lastebil en kulldioksid-nedgang på 70 prosent.

Stena Aluminium arbeider kontinuerlig for å finne nye miljøriktige løsninger. I løpet av de siste årene har selskapet gjort store framskritt på holdbarhetsarbeidet ved å tilby transport av flytende aluminium, ny filtertekning og gjenvinning av spillvarme fra smelteprosessen. Konsernet har da også blitt tildelt flere priser for dette arbeidet.

 

Kilde: Pressemelding fra Stena Metall
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Satser på Fjord Hybrid

Nyhetsbrev

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.172