23948sdkhjf

Miljøgevinst: Stena velger tog framfor lastebil

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Stena Aluminium, Nordens ledende produsent av gjenbrukte aluminiumråvarer, utvikler selskapet til å bli enda mer bærekraftig. Ved å erstatte lastebilstransporter med tog blir utslippene av kulldioksid mye mindre.

Stena Aluminium i Sverige går nye veier i å tenke bærekraft og miljø. Deres siste løsning er ett av flere eksempler på at det går an å tenke nytt og dermed bli enda mer bærekraftig i sin virksomhet.

Les også: Ta en sniktitt på den nye ferja

Det saltslagg som lages ved Stena Aluminiums produksjon inneholder mellom 30 og 40 prosent salt. For å gjenbruke saltet har slagget fram til nå blitt sendt med lastebil til Tyskland for bearbeiding. Men fra og med september i år vil transportene til og fra Tyskland bli gjennomført med jernbane. Dette skjer etter en svært vellykket testperiode tidligere i vår.

– Overgangen til jernbanetransport kommer som et resultat av et godt internt utviklingsarbeid og samarbeid med eksterne aktører. Dette er enda et steg i riktig retning i Stena Aluminiums viktige miljøarbeid, sier adm. dir. Fredrik Petterson i Stena Aluminium.

I Tyskland er det Stena Aluminiums partner, Befesa, som tar imot saltslagget og behandler det i sitt gjenbruksanlegg. Det gjenbrukte salget sendes så tilbake til Stena Aluminium der det brukes på nytt i smelteprosessen. Det som blir igjen av slagget benyttes som råmateriale i andre industriprosesser.

– I vårt samarbeide med Befesa sikrer vi at vårt avfall gjenbrukes. Ved å benytte tog vil vi dessuten minske transportene på veinettet og utslippet går ned drastisk, fortsetter Petterson.

Les også: - Store muligheter i flåtefornyelse i nærskipsfarten

Løsningen er gjort mulig gjennom verdifullt lokalt samarbeid. Omlastingen til tog skjer ved kombi-terminalen som eies av Älmshults kommune og IKEA Svenska AB. Transportene mellom Stena Aluminium og kombi-terminalen foretas av det lokale transportfirmaet Diö Tranbsport & Entreprenad AB.

– Ut i fra et holdbarhetsperspektiv ser vi veldig positivt på togtransportene. Kommunens mål med terminalen er først og fremst å gjøre det lettere å gå over til jernbane fra lastebil, sier Paul Robertsson. Han er utviklingssjef i Älmhults kommune.

Jernbanestransportene opereres av Green Cargo i Sverige og av Deutsche Bahn i Tyskland. Ifølge beregninger fra Green Cargo innebærer skiftet til tog fra lastebil en kulldioksid-nedgang på 70 prosent.

Stena Aluminium arbeider kontinuerlig for å finne nye miljøriktige løsninger. I løpet av de siste årene har selskapet gjort store framskritt på holdbarhetsarbeidet ved å tilby transport av flytende aluminium, ny filtertekning og gjenvinning av spillvarme fra smelteprosessen. Konsernet har da også blitt tildelt flere priser for dette arbeidet.

 

Kilde: Pressemelding fra Stena Metall
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Hydro Husnes gjenåpner produksjonslinje

Rekordår for Kinas aluminiumsproduksjon

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

Oppfyller ikke «betydelig innovasjon»-vilkåret

- Maks uheldig fregatt

Finansierer Aker BioMarines krillskip

Nyhetsbrev

Ormen Lange velger subseakompresjon

Overleverte «Eli»

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

Vinnerne av Aksjon aluminium besøkte Hydro Holmestrand

Åpnet nytt testsenter

Oppdrettsselskap dømt

Ikke behov for mer penger etter Rolls Royce-oppkjøpet

Prestisjebåten hentet fisk

Ferjeselskap har innstilt 135 ferjeavganger

117 evakuert, tre på sykehus

Storkontrakt til LOS Marine

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

Verdens 10 største geopolitiske farer i 2019

– Alle piler peker i feil retning. Populisme brer om seg, politiske institusjoner i USA og Europa svekkes, klimaet for innovasjon har blitt kaldere og cyberkonfliktene tøffere, forteller Agathe L'Homme, geopolitisk rådgiver i KPMG Norge.

Norsk-dansk samarbeid om havvind styrkes

Aker BP med lønnsom vekst

Skal levere forankringssystemer

Over 400 millioner kroner til miljøvennlig energiforskning

Sykdom ved oppdrettsanlegg

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

MJK Instrumentering og overvåkning

Seal Weld Pro styrker salgsapparatet

SEW-EURODRIVE utvikler stadig sitt servicekonsept i Moss

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

Send til en kollega

0.258