23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ulstein lanserer nye bærekraftige trålere

Ulstein lanserer en ny serie trålere med framtidsrettet skipsløsninger for mer berekraftig framdrift, fangst og prosessering. Ved å overføre kunnskap og innovasjonskraft fra offshore til fiskeri er nye løsninger utviklet for mer skånsom håndtering av fisken og introduksjon av miljøsparende skipsløsninger.

Ulstein Group har lang tradisjon for å samarbeide med ulike miljø for å utvikle nye og innovative skipsdesign og løsninger. På dette prosjektet har Ulstein samarbeidet tett med Nordic Wildfish, et rederi som har like lang fartstid som Ulstein, etablert i 1917.

Serien er basert på erfaringer høstet gjennom feltstudier og avanserte analyser. De unike designene, med optimale kapasiteter i forhold til kvoter for effektivt og lønnsomt fiskeri, vil gi betydelig forbedret verktøy for trålefiske.

- Nordic Wildfish har solid erfaring med trålfiske og utprøving av nye metoder for fiskeri og marked. Vi har begge tradisjon for å tenke nytt og utfordre det eksisterende. Gjennom dette prosjektet har vi sammen utviklet bedre og mer framtidsrettede løsninger for kvalitet og bærekraft i trålefiske, forteller Tore Ulstein, COO i Ulstein Design & Solutions og styreleder i Ulstein Group i en pressemelding.

- Vi er ferd med å realisere visjonene og løsningene vi har jobbet målrettet med under arbeidsnavnet EcoFive® (Eco-friendly fishing vessel). Ulsteins tråleserie vil være tilrettelagt for å implementere løsninger for skånsom fangst, effektiv prosessering og hydrolysering av ferske restråstoff. Dette vil gi betydelig økt bærekraft i trålefiske, med bedre kvalitet, høyere effektivitet, bedre inntjening og mindre miljøavtrykk, sier CEO i Nordic wildfish, Tore Roaldsnes.

Trålerserien vil favne både kyst og hav og den vil benytte Ulstein sin X-BOW®-plattform. Med X-BOW endres den tradisjonelle utforminen av arrangementet på trålefartøy og åpner for bedre plassert sentralt i skipet. På grunn av X-BOW-skroglinja får en utnytte forskipet mer effektivt. Skip med X-BOW har også mindre vibrasjoner og stampebevegelse, dette bedrer arbeidsmiljøet om bord og reduserer støy i sjøen.

Ulstein har også implementert det siste inen teknologi som bedrer ytelse og reduserer miljøbelastningen. Skipa i serien har et effektivt hybridanlegg som kan kombinere batteri med dieselelektrisk og dieselmekanisk framdrift. Dette vil gjøre fartøyene svært drivstoffgjerrige, og mer stillegående, slik at de vil tilfredsstille kravene i DNV-GLs SILENT-notasjon.

Skrogformen X-BOW øker lastekapasitet, operabilitet, minsker bevegelser og reduserer dermed slitasje på skrog og utstyr, samt at den reduserer forbruk av drivstoff.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|