23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ny hybridferje for Torghatten

Torsdag går det fram av en pressemelding fra Torghatten Trafikkselskap at de har signert en kontrakt med et tyrkisk verft om å levere ny hybridferje.

Ferja, som skal bygges av det tyrkiske verftet Sefine Shipyard, skal brukes på sambandet Vennesund-Holm

– Vi er svært glad for å kunne fortsette med å fornye flåten og satse på grønn teknologi, sier administrerende direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein Andre Herigstad-Olsen. 

Den nye ferja erstatter MF «Lysingen» og framstår som en større utgave av MF «Hornstind», som ble satt inn på Tjøtta-Forvik-sambandet i fjor. Heilhorn blir 84 meter lang og 14 meter bred, mens Hornstind er 70 meter lang og 14,5 meter bred. Den nye ferjen baserer seg også på biodiesel plug in hybrid-teknologi, som vil gi en betydelig reduksjon i utslipp sammenlignet med tradisjonelle diesel-ferjer.

Til avisa Nordland sier direktøren i ferjeselskapet at de med dette framskynder det «grønne skiftet», og at de er stolte over å ta et samfunnsansvar.

Det er ikke første gang det tyrkiske verftet Sefine Shipyard bygger fartøy for Torghatten Trafikkselskap. De har tidligere bygd fire ferjer for selskapet, og direktøren i ferjeselskapet er derfor trygg på at verftet også denne gang vil levere varene.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.113|instance-web01