23948sdkhjf

Ny hybridferje for Torghatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Torsdag går det fram av en pressemelding fra Torghatten Trafikkselskap at de har signert en kontrakt med et tyrkisk verft om å levere ny hybridferje.

Ferja, som skal bygges av det tyrkiske verftet Sefine Shipyard, skal brukes på sambandet Vennesund-Holm

– Vi er svært glad for å kunne fortsette med å fornye flåten og satse på grønn teknologi, sier administrerende direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein Andre Herigstad-Olsen. 

Den nye ferja erstatter MF «Lysingen» og framstår som en større utgave av MF «Hornstind», som ble satt inn på Tjøtta-Forvik-sambandet i fjor. Heilhorn blir 84 meter lang og 14 meter bred, mens Hornstind er 70 meter lang og 14,5 meter bred. Den nye ferjen baserer seg også på biodiesel plug in hybrid-teknologi, som vil gi en betydelig reduksjon i utslipp sammenlignet med tradisjonelle diesel-ferjer.

Til avisa Nordland sier direktøren i ferjeselskapet at de med dette framskynder det «grønne skiftet», og at de er stolte over å ta et samfunnsansvar.

Det er ikke første gang det tyrkiske verftet Sefine Shipyard bygger fartøy for Torghatten Trafikkselskap. De har tidligere bygd fire ferjer for selskapet, og direktøren i ferjeselskapet er derfor trygg på at verftet også denne gang vil levere varene.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Torghatten Nord får millionbot

Gasslekkasje på Statfjord A tirsdag

Måtte selge Kongsberg Evotec

Kan gjenoppta normal produksjon ved Alunorte

Investerer 2,3 milliarder kroner i ekstra olje fra Gullfaks

Hard kritikk av Petroleumstilsynet

Nyhetsbrev

Rekordtildeling i TFO 2018

Ny rapport om havbruk til havs

To av tre tror på økt foredling i sjømatnæringen i Norge

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Fikk avslag for «Ocean Globe»

Remøy Shipping forlenger med Equinor

Dårlig vær for fregatten

Equinor lokker med milliarder i norske innkjøp

1

Høyre går imot fiskeriministeren

Slepes til hugging i Litauen

«Stålåret» 2018: Et godt utgangspunkt for 2019

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

Ukens vits: Lønnsproblemer

ESS trenger folk til å jobbe offshore – får ikke nok søkere

Norconsult kjøper opp og styrkes innen vindkraft

Kystverket har tømt «Northguider»

Har tømt en firedel av oljen

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Mitsubishi Electric FA øker staben ved kontoret i Drammen.

Kverneland Aqua AS har anskaffet testtårn

New Project Manager

RS Components introduserer ny versjon Arduino Uno WiFi

iTec med nytt styremedlem

20 years in business, Campaign Offer

James Walker ansetter

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

voestalpine - Inconel 625 til reduserte priser

EGH AS og EIVA-SAFEX AS har inngått samarbeid i Norge

Mechman AS lanserer ny hjemmeside.

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Send til en kollega

0.156