23948sdkhjf

Ny hybridferje for Torghatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Torsdag går det fram av en pressemelding fra Torghatten Trafikkselskap at de har signert en kontrakt med et tyrkisk verft om å levere ny hybridferje.

Ferja, som skal bygges av det tyrkiske verftet Sefine Shipyard, skal brukes på sambandet Vennesund-Holm

– Vi er svært glad for å kunne fortsette med å fornye flåten og satse på grønn teknologi, sier administrerende direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein Andre Herigstad-Olsen. 

Den nye ferja erstatter MF «Lysingen» og framstår som en større utgave av MF «Hornstind», som ble satt inn på Tjøtta-Forvik-sambandet i fjor. Heilhorn blir 84 meter lang og 14 meter bred, mens Hornstind er 70 meter lang og 14,5 meter bred. Den nye ferjen baserer seg også på biodiesel plug in hybrid-teknologi, som vil gi en betydelig reduksjon i utslipp sammenlignet med tradisjonelle diesel-ferjer.

Til avisa Nordland sier direktøren i ferjeselskapet at de med dette framskynder det «grønne skiftet», og at de er stolte over å ta et samfunnsansvar.

Det er ikke første gang det tyrkiske verftet Sefine Shipyard bygger fartøy for Torghatten Trafikkselskap. De har tidligere bygd fire ferjer for selskapet, og direktøren i ferjeselskapet er derfor trygg på at verftet også denne gang vil levere varene.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kongsberg-bedrift nest beste arbeidsplass

Verdens første hybride hurtigbåt

Gode kvartalstall fra Aker BP

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Nyhetsbrev

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

GMC skal bygge om Mongstad

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Positive signaler fra leverandørindustrien

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Hydro-brann raskt slokket

God påske fra oss i Metal Supply!

Vurderer å selge fregatt-stål

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.214