23948sdkhjf

Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce Marine tar kontroll over en større del av energisystemet til skip, ved å lansere sitt eget system for energilagring med batterier. Fordelen for kundene er en ren, sikker og kostnadseffektiv løsning.

Miljøløsninger med bruk av batterier til lagring og drift av skip er en stor investering for et rederi. Investeringen lønner seg først når løsningen er riktig skalert for det aktuelle skipet, og har et intelligent styringssystem. Rolls-Royce har levert energiystemer siden 2010, men de faktiske lagringsenhetene har til nå blitt kjøpt inn fra en tredjepart.

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

– Vi har funnet ut at dette kan gjøres på en mer effektiv måte, og gi kundene fordeler i form av et bedre og billigere totalsystem, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control i Rolls-Royce Marine.

Defor lanserer Rolls-Royce SAVe Energy, et konkurransedyktig og effektiv system basert på lithium-ion batterier med vannkjøling. Systemet er modulbasert og kan skaleres med tanke på både størrelse og effekt. SAVe Energy er utviklet i tråd med internasjonale retningslinjer for lav- og nullutslipp.

SAVe Energy er utviklet av Rolls-Royce i Norge, og skal leveres fra elektroavdelingen i Godvik i Bergen, som en del av selskapets systemløsninger. Utviklingen har blitt delvis finansiert gjennom ENERGIX-programmet til Norges Forskningsråd. Color Line, Norled og Kystverket Rederi har vært partnere i dette prosjektet og bidratt med å verifisere at systemet kan brukes i flere skipstyper - som ferger, cruiseskip, og flerbruksfartøy.

– Elektrifiseringen av skip går veldig fort nå. Fra 2010 til i dag har vi installert batteriløsninger om bord i skip som tilsvarer til sammen 15 MWh. Vi ser et potensial for SAVe Energy på 10-18 MWh i 2019 alene, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control, Rolls-Royce.

Les også: Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt

SAVe Energy har flere bruksområder. Det vil bli brukt til «peak shaving» ved å barbere bort energitoppene i forbrukskurven og dermed sørge for en jevn kraftutnyttelse på hovedmotorene. Det kan også bli brukt som reserveenergi i kraftintense operasjoner, såkalt «spinning reserve», og ikke minst vil systemet brukes i batteridrevne skip. Når SAVe Energy kombineres med diesel- eller naturgassmotorer (LNG) i en hybridløsning, vil det gi økt effektivitet og bidra til reduksjon av utslipp. Systemet kan kobles med de fleste typer propellsystem.

– I dag er batterisystemer en sentral del av fremdriftssystemene for moderne skip, og vi er godt i gang med å introdusere SAVe Energy i prosjekter som vi jobber med nå. Oppgraderingen av Hurtigrutens skip langs kystruten er ett eksempel. Et annet er en avansert tråler som nylig ble bestilt av rederiet Prestfjord. Som systemleverandør kan vi finne den beste løsningen med tanke på både installasjons- og driftskostnader», sier Andreas Seth.

SAVe Energy er et ESU-system (Energy Storage Unit), og ble nylig klassegodkjent av DNV GL i tråd med det siste oppdaterte regelverket fra 2018. Systemet er dermed godkjent for installering om bord i alle fartøy klassifisert av DNV GL.

- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

- I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS som hører inn under Commercial Marine, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS og hører inn under Power Systems.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nå er siste stålkasse på plass

Aker Solutions må nedbemanne

Trump hindrer WTO

Første HUGIN Superior-kontrakt

Notvaske-firma gikk konk

Stad-tunnel kan være klar i 2025

Nyhetsbrev

Rogalandsverksted konkurs

Mangel på 60.000 arbeidstakere

En brønn - to funn i Norskehavet

Rekord-plattform på vei til Valhall-feltet

Vant sikkerhetspris

Lavere gasseksport krymper handelsoverskuddet

India svarer på Trumps stål-toll

Ukens vits: Kollegaen

Fikk Yara Birkeland-kontrakt

Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Sikret seg enda en kontrakt

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Stor bransjeinteresse for forskningssenteret LowEmission

Norsk tankskip er blitt storpolitikk

Norsk skip står i brann

Subsea 7 vant Sverdrup-kontrakt

ABB utvider fremdriftssystemet Azipod til ferger og RoPax-fartøy

Enda en båt for Grieg Seafood

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttetthet

Norsecraft TEC AS har installert SKF Lincoln skinnesmøring på Gråkallbanen i Trondheim.

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Verktøymakeren Årets bedrift 2018

Skjærsort for fresing i stål er utvidet til å dekke flere av Sandvik Coromant’s fresekonsepter

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Strategisk samarbeid mellom to industrileverandører

Jotron launches Tron TR30 AIR emergency VHF AM radio

Noris Reime presenterer nyheter

SEW-EURODRIVE - Velg motorer for fremtiden

RS Components introduserer ny og svært rimelig PoE-tester fra Fluke Networ...

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Finske SKANVEIR - spesialister på platehåndtering

TRANBERG® BlueLine lansert under Nor-Shipping

Send til en kollega

0.261