23948sdkhjf

Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce Marine tar kontroll over en større del av energisystemet til skip, ved å lansere sitt eget system for energilagring med batterier. Fordelen for kundene er en ren, sikker og kostnadseffektiv løsning.

Miljøløsninger med bruk av batterier til lagring og drift av skip er en stor investering for et rederi. Investeringen lønner seg først når løsningen er riktig skalert for det aktuelle skipet, og har et intelligent styringssystem. Rolls-Royce har levert energiystemer siden 2010, men de faktiske lagringsenhetene har til nå blitt kjøpt inn fra en tredjepart.

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

– Vi har funnet ut at dette kan gjøres på en mer effektiv måte, og gi kundene fordeler i form av et bedre og billigere totalsystem, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control i Rolls-Royce Marine.

Defor lanserer Rolls-Royce SAVe Energy, et konkurransedyktig og effektiv system basert på lithium-ion batterier med vannkjøling. Systemet er modulbasert og kan skaleres med tanke på både størrelse og effekt. SAVe Energy er utviklet i tråd med internasjonale retningslinjer for lav- og nullutslipp.

SAVe Energy er utviklet av Rolls-Royce i Norge, og skal leveres fra elektroavdelingen i Godvik i Bergen, som en del av selskapets systemløsninger. Utviklingen har blitt delvis finansiert gjennom ENERGIX-programmet til Norges Forskningsråd. Color Line, Norled og Kystverket Rederi har vært partnere i dette prosjektet og bidratt med å verifisere at systemet kan brukes i flere skipstyper - som ferger, cruiseskip, og flerbruksfartøy.

– Elektrifiseringen av skip går veldig fort nå. Fra 2010 til i dag har vi installert batteriløsninger om bord i skip som tilsvarer til sammen 15 MWh. Vi ser et potensial for SAVe Energy på 10-18 MWh i 2019 alene, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control, Rolls-Royce.

Les også: Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt

SAVe Energy har flere bruksområder. Det vil bli brukt til «peak shaving» ved å barbere bort energitoppene i forbrukskurven og dermed sørge for en jevn kraftutnyttelse på hovedmotorene. Det kan også bli brukt som reserveenergi i kraftintense operasjoner, såkalt «spinning reserve», og ikke minst vil systemet brukes i batteridrevne skip. Når SAVe Energy kombineres med diesel- eller naturgassmotorer (LNG) i en hybridløsning, vil det gi økt effektivitet og bidra til reduksjon av utslipp. Systemet kan kobles med de fleste typer propellsystem.

– I dag er batterisystemer en sentral del av fremdriftssystemene for moderne skip, og vi er godt i gang med å introdusere SAVe Energy i prosjekter som vi jobber med nå. Oppgraderingen av Hurtigrutens skip langs kystruten er ett eksempel. Et annet er en avansert tråler som nylig ble bestilt av rederiet Prestfjord. Som systemleverandør kan vi finne den beste løsningen med tanke på både installasjons- og driftskostnader», sier Andreas Seth.

SAVe Energy er et ESU-system (Energy Storage Unit), og ble nylig klassegodkjent av DNV GL i tråd med det siste oppdaterte regelverket fra 2018. Systemet er dermed godkjent for installering om bord i alle fartøy klassifisert av DNV GL.

- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

- I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS som hører inn under Commercial Marine, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS og hører inn under Power Systems.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.142