23948sdkhjf

Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce Marine tar kontroll over en større del av energisystemet til skip, ved å lansere sitt eget system for energilagring med batterier. Fordelen for kundene er en ren, sikker og kostnadseffektiv løsning.

Miljøløsninger med bruk av batterier til lagring og drift av skip er en stor investering for et rederi. Investeringen lønner seg først når løsningen er riktig skalert for det aktuelle skipet, og har et intelligent styringssystem. Rolls-Royce har levert energiystemer siden 2010, men de faktiske lagringsenhetene har til nå blitt kjøpt inn fra en tredjepart.

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

– Vi har funnet ut at dette kan gjøres på en mer effektiv måte, og gi kundene fordeler i form av et bedre og billigere totalsystem, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control i Rolls-Royce Marine.

Defor lanserer Rolls-Royce SAVe Energy, et konkurransedyktig og effektiv system basert på lithium-ion batterier med vannkjøling. Systemet er modulbasert og kan skaleres med tanke på både størrelse og effekt. SAVe Energy er utviklet i tråd med internasjonale retningslinjer for lav- og nullutslipp.

SAVe Energy er utviklet av Rolls-Royce i Norge, og skal leveres fra elektroavdelingen i Godvik i Bergen, som en del av selskapets systemløsninger. Utviklingen har blitt delvis finansiert gjennom ENERGIX-programmet til Norges Forskningsråd. Color Line, Norled og Kystverket Rederi har vært partnere i dette prosjektet og bidratt med å verifisere at systemet kan brukes i flere skipstyper - som ferger, cruiseskip, og flerbruksfartøy.

– Elektrifiseringen av skip går veldig fort nå. Fra 2010 til i dag har vi installert batteriløsninger om bord i skip som tilsvarer til sammen 15 MWh. Vi ser et potensial for SAVe Energy på 10-18 MWh i 2019 alene, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control, Rolls-Royce.

Les også: Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt

SAVe Energy har flere bruksområder. Det vil bli brukt til «peak shaving» ved å barbere bort energitoppene i forbrukskurven og dermed sørge for en jevn kraftutnyttelse på hovedmotorene. Det kan også bli brukt som reserveenergi i kraftintense operasjoner, såkalt «spinning reserve», og ikke minst vil systemet brukes i batteridrevne skip. Når SAVe Energy kombineres med diesel- eller naturgassmotorer (LNG) i en hybridløsning, vil det gi økt effektivitet og bidra til reduksjon av utslipp. Systemet kan kobles med de fleste typer propellsystem.

– I dag er batterisystemer en sentral del av fremdriftssystemene for moderne skip, og vi er godt i gang med å introdusere SAVe Energy i prosjekter som vi jobber med nå. Oppgraderingen av Hurtigrutens skip langs kystruten er ett eksempel. Et annet er en avansert tråler som nylig ble bestilt av rederiet Prestfjord. Som systemleverandør kan vi finne den beste løsningen med tanke på både installasjons- og driftskostnader», sier Andreas Seth.

SAVe Energy er et ESU-system (Energy Storage Unit), og ble nylig klassegodkjent av DNV GL i tråd med det siste oppdaterte regelverket fra 2018. Systemet er dermed godkjent for installering om bord i alle fartøy klassifisert av DNV GL.

- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

- I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS som hører inn under Commercial Marine, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS og hører inn under Power Systems.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Må satse på havvind nå!

Økt fastlandseksport

Bedre for Endur

Ny elferge på Breviksambandet

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Nyhetsbrev

Har laget torgboder – flere er interesserte

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Ny verdens største brønnbåt på vei

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Oljeteknologi avgjørende for nye bærekraftige næringer

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Mistet finger i arbeidsulykke

Albert E. Olsen blir TESS

20 ansatte permittert etter ras

Sammen om miljøvennlig pilotprosjekt for lakseoppdrett

Rekordomsetning for Fitjar Mek.

Klart for første seiling

Dramatisk brann slukket

Dårlig vær for redningsarbeidet

APPkontroll på merdemiljøet

Klimaendringer dyrere enn å omstille til lavutslipp

Økt etterspørsel etter mer bærekraftige materialer

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Casestudie: Ammoniak triplex stempel pumpe tetning

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

RS Components får utmerkelse av TDK-Lambdas

Besøk Kaeser Kompressorer under Aqua Nor

RS Components introduserer brukervennlige oscilloskoper fra Tektronix for ...

Lukket Kraftklemme fra Bergsli-Hantek/Destaco

RS Components lanserer strømforsyninger med automatisk tilpassing av strøms...

Norsk Stål på Aqua Nor 2019

Vi stiller ut på Aqua Nor 2019 - Oppdag spennende vakuumløsninger for akvak...

Send til en kollega

0.18