23948sdkhjf

Sliter også med Hurtigruten som eier

Mange mente at Hurtigruten ble redningen for Kleven Verft da cruiseselskapet gikk inn med penger slik at verftet kunne bygge to båter for dem. Men verftet sliter fortsatt.

Kleven Verft var i trøbbel allerede før Hurtigruten gikk inn på eiersiden i verftet. Nå varsler verftet gjennom en artikkel i Dagens Næringsliv (DN) at de fortsatt sliter og taper fortsatt penger. De siste tre årene har verftet ifølge avisa tapt 850 millioner kroner.

Problemene for verftet startet for alvor under oljekrisen i 2014, men til tross for restrukturering og omstilling tjener altså ikke verftet penger på å bygge skip. Bare i fjor fikk verftet et årsresultat på 450 millioner kroner i minus, ifølge DN.

Det er Hurtigruten nå som eier alle aksjene, etter at Petter Stordalen trakk seg ut av verftet før sommeren. Cruise-selskapet har gått inn med 600 millioner kroner, slik at verftet kunne bygge de to skipene for selskapet. I tillegg bygger Kleven to ankerhåndteringsfartøyer for Maersk Supply Service. DN skriver at når det siste Hurtigrute-fartøyet er ferdig i juni neste år, har de ingen flere kontrakter. Det er dermed uvisst hva som skjer etter dette, men som finansdirektør Ole Beinnes Fosse sier til avisa: – Vi kan ikke fortsette å tape penger, vi er nødt til å gjøre en snuoperasjon.

Han er imidlertid glad for at Hurtigrute nå er hovedeier, og tror at selskapet ikke bare er interessert i å få levert egne skip, men at Kleven også kan få oppdrag fra andre.

På et eller annet tidspunkt er vi avhengig av å få på plass nye kontrakter, sier Fosse til DN.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125