23948sdkhjf

Stålkrig i USA

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

En av de store vinnerne som følge av den pågående handelskrigen er ifølge E24, de amerikanske stålprodusentene. Men det er mange som mener at produsentene ikke snakker helt sant.

Det skjer mye i internasjonal stålindustri for tiden, ikke minst som følge av handelskrigen som nå er i gang. Ifølge Bloomberg har stålprisen økt med mer enn 40 prosent så langt i 2018. Dette har blant annet, ifølge E24, ført til at motorsykkelprodusenten Harley Davidson har sett seg nødt til å flytte produksjonen utenlands. Samtidig kommer meldingen om at GM – bilprodusenten – har kuttet i sine økonomiske utsikter.

Les også: Handelskrigen mellom USA og Kina største trussel

Etter at børsen sist onsdag lukket dørene, la U. S. Steel fram solide resultat. Fortjenesten var på 1,75 milliarder norske kroner (214 millioner dollar), samtidig som forventningene ble slått med om lag 6 prosent på nettoresultatet. Disse tallene kom samtidig med at den store amerikanske stålgiganten Nucor la fram sine tall for perioden april-juni. Dette ble ifølge E24 produsentens nestbeste kvartal noen gang. Godt hjulpet av solid økonomisk vekst i landet, ble overskuddet mer enn doblet.

Selv om amerikanske stålprodusenter har gode tider som følge av at USA har innført 25 prosent importtoll på stål og 10 prosent toll på aluminium, så er det verre stelt med konstruksjonsselskapene «over there». Ifølge E24, er det nå flere slike selskaper som opplever at materialprisen har økt med 50 prosent som følge handelskrigen. Dette har resultert i at mange amerikanske selskaper har bedt om søknad om tollfritak hos det amerikanske handelsdepartementet. Ifølge det norske nettstedet dreier det seg om så mange som 20.000 slike søknader.

Flere kilder i byggeindustrien hevder at stålprodusentene ikke spiller et helt ærlig spill, uansett hvor vesentlig rolle de har. Ett eksempel er at den amerikanske divisjonen av det russiske stålselskapet Novolipetsk, eller NLMK, har søkt om tollfritak. NLMK importerer store mengder stål fra Russland. Selskapets adm. dir. hevder at straffetollen har falt svært uheldig ut for selskapet, og ført til at selskapet har betalt 650 millioner kroner (80 millioner dollar), til det amerikanske tollvesenet, og at de vil bli tvunget ut av markedet om de ikke får tollfritak. For å få tollfritak må de kunne vise at amerikanske selskaper ikke produserer tilstrekkelige mengder stål for å dekke sine behov. Og amerikanske stålprodusenter hevder at de produserer nok. Dermed blir det ikke fritak for toll for NLMK. NLMK er ikke det eneste eksempelet E24 nevner i sin artikkel.

Mer om: Handelskrig | NLMK | Toll | US Steel | USA
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

British Steel slås konkurs

11 600 tonn død laks i nord

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

1.735