23948sdkhjf

Bygger ikke verdens lengste lakseoppdrettsskip

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Et 521 meter langt gigantskip blir ikke bygget med det første. Årsak: Pure Atlantic har fått avslag om å drive fiskeoppdrett på skipet fra Fiskeridirektoratet.

Det er E24 som skriver dette, og som baserer sin artikkel på en melding fra Fiskeridirektoratet. Skipet, som var planlagt å være 521 meter langt, skulle etter planen bli verdens lengste skip for å drive lakseoppdrett, men nå har altså Fiskeridirektoratet satt ned foten.

Bakgrunnen for avslaget er ifølge E24 at det planlagte skipet og planene rundt det ikke ser ut til å bidra med nok innovasjon til næringen. E24 har hentet begrunnelsen fra brevet fra direktoratet. Ifølge nettstedet har Pure Atlantic søkt om så mange som 45 utviklingskonsesjoner.

Det planlagte skipet skulle altså bli verdens lengste på 521 meter, og skulle være 90 meter bredt. Skipet skulle huse åtte separate tanker for oppdrett, og behovet for skipets energi skulle dekkes gjennom påmonterte vindmøller. Selve skipet var beregnet til å koste rundt 3,3 milliarder kroner å bygge.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Havyard oppdaget avvik

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Nyhetsbrev

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Fant ølboks i torskemagen

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Send til en kollega

0.153