23948sdkhjf

Bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på kabelleggingsfartøy

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Spesialskipet NKT Victoria kutter opptil 60 prosent av drivstofforbruket, sammenlignet med tilsvarende kabelleggere, med kraft- og styringsløsninger fra ABB i Norge.

Hjertet i teknologien er ABBs prisvinnende likestrøms kraft- og distribusjonssystem Onboard DC Grid. Det har spilt en nøkkelrolle i fartøyets drivstoffkutt og er en del av et komplett ABB Ability System 800xA styringssystem og et 156 kilowattimer (kWh) batterilagringssystem.

- Vi er virkelig imponert over forskjellen med ABB-teknologi om bord, og spesielt Onboard DC Grid, sier Lars G. Carlsson, Vice President – Offshore Operations hos NKT. - Teknologien har bidratt til vår visjon om en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid for kabelleggingsfartøy. Våre erfaringer etter et års drift har gitt oss tillitt til Onboard DC Grids effektivitet og pålitelighet.

Norske Salt Ship Design forventet at skipet skulle få vesentlig drivstoff- og utslippsreduksjon.

- Vi er naturligvis fornøyd med ytelsene til det nye skipsdesignet, men må gi en del av æren til ABBs løsninger for optimalisering av ytelser og reduserte utslipp, forteller Tor-Henning Vestbostad, salgsdirektør hos Salt Ship Design. - Målene vi siktet mot da vi utviklet NKT Victoria er ikke lengre kun teoretiske, men har blitt bekreftet med reell driftserfaring.

Les også: Statnett avdekket grove brudd på arbeidstakeres rettigheter

Det 140 meter lange skipet ble designet, utviklet og levert gjennom et tett samarbeid mellom NKT, Salt Ship Design og ABB. Det er utrustet med høyeste grad av dynamisk posisjonering (DP3) og er en ny generasjon kabelleggere. Skipets løsninger muliggjør ABBs strategi «Electric. Digital. Connected.» som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid.

Optimaliserer energieffektivitet
Onboard DC Grid og tilhørende programvareløsninger bidrar til økt effektivitet. I praksis betyr det at skipets motorer kan kjøres med variabel hastighet og bruke lagret energi for spissbelastninger og ved dynamisk posisjonering. Kabelleggingsutstyret om bord mates direkte fra likestrømspanelene, og ved bremsing sendes energi tilbake til batterilageret. Kraft fra batterilageret er også tilgjengelig ved lasting av kabel ved havn eller kabelfabrikk for utslippsfri drift. Som et alternativ kan også skipets landstrømstilkobling benyttes for nullutslippslasting.

Les også: Optime Subsea leverer kontrollmodul

De tre ABB Azipod-trusterne er blant 36 større fartøyskomponenter som genererer daglige datapakker på 80 MB fra 1500 signaler som analyseres om bord. Datapakkene sendes også til landbaserte ABB AbilityTM samhandlingssentre for fjernanalyse og diagnostikk, blant annet på Billingstad utenfor Oslo. NKT Victoria er også utstyrt med programvareløsninger som ABBs Performance Management System og beslutningsstøttesystemet Voyage Advisory System. Disse hjelper mannskapet å optimalisere skipets energieffektivitet i sanntid.

Fartøyet har oppnådd en reduksjon i CO2-utslipp på 60 prosent og NOx-reduksjon på 60-80 prosent, ved hjelp av såkalt selektiv, katalytisk reduksjon (SRC), som konverterer NOX-utslipp til vann og nitrogen, harmløse stoffer.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Teknikk-trøbbel for utsatte ferjer

Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

«Hardhaus»-verft får nye eiere

Klart for en «historisk» offshoredag

Mørenot kjøper Bøteriet

Avtale om å levere notspylere

Nyhetsbrev

Rekordår for Kinas aluminiumsproduksjon

Hydro Husnes gjenåpner produksjonslinje

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

Oppfyller ikke «betydelig innovasjon»-vilkåret

- Maks uheldig fregatt

Finansierer Aker BioMarines krillskip

Ormen Lange velger subseakompresjon

Vinnerne av Aksjon aluminium besøkte Hydro Holmestrand

Overleverte «Eli»

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

Oppdrettsselskap dømt

Åpnet nytt testsenter

Ikke behov for mer penger etter Rolls Royce-oppkjøpet

Prestisjebåten hentet fisk

Ferjeselskap har innstilt 135 ferjeavganger

117 evakuert, tre på sykehus

Storkontrakt til LOS Marine

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Crestabond

TESS passerte tre milliarder

Elektropneumatisk trykkregulator for optimal regulering

Temperaturmålere fra Max Sievert

Nofitek leverer omvendt osmose-anlegg til MS Koralen

MJK Instrumentering og overvåkning

Seal Weld Pro styrker salgsapparatet

SEW-EURODRIVE utvikler stadig sitt servicekonsept i Moss

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Send til en kollega

0.159