23948sdkhjf

Bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på kabelleggingsfartøy

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Spesialskipet NKT Victoria kutter opptil 60 prosent av drivstofforbruket, sammenlignet med tilsvarende kabelleggere, med kraft- og styringsløsninger fra ABB i Norge.

Hjertet i teknologien er ABBs prisvinnende likestrøms kraft- og distribusjonssystem Onboard DC Grid. Det har spilt en nøkkelrolle i fartøyets drivstoffkutt og er en del av et komplett ABB Ability System 800xA styringssystem og et 156 kilowattimer (kWh) batterilagringssystem.

- Vi er virkelig imponert over forskjellen med ABB-teknologi om bord, og spesielt Onboard DC Grid, sier Lars G. Carlsson, Vice President – Offshore Operations hos NKT. - Teknologien har bidratt til vår visjon om en mer bærekraftig og miljøvennlig fremtid for kabelleggingsfartøy. Våre erfaringer etter et års drift har gitt oss tillitt til Onboard DC Grids effektivitet og pålitelighet.

Norske Salt Ship Design forventet at skipet skulle få vesentlig drivstoff- og utslippsreduksjon.

- Vi er naturligvis fornøyd med ytelsene til det nye skipsdesignet, men må gi en del av æren til ABBs løsninger for optimalisering av ytelser og reduserte utslipp, forteller Tor-Henning Vestbostad, salgsdirektør hos Salt Ship Design. - Målene vi siktet mot da vi utviklet NKT Victoria er ikke lengre kun teoretiske, men har blitt bekreftet med reell driftserfaring.

Les også: Vinner storordre for overføring av havvind fra Nordsjøen

Det 140 meter lange skipet ble designet, utviklet og levert gjennom et tett samarbeid mellom NKT, Salt Ship Design og ABB. Det er utrustet med høyeste grad av dynamisk posisjonering (DP3) og er en ny generasjon kabelleggere. Skipets løsninger muliggjør ABBs strategi «Electric. Digital. Connected.» som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid.

Optimaliserer energieffektivitet
Onboard DC Grid og tilhørende programvareløsninger bidrar til økt effektivitet. I praksis betyr det at skipets motorer kan kjøres med variabel hastighet og bruke lagret energi for spissbelastninger og ved dynamisk posisjonering. Kabelleggingsutstyret om bord mates direkte fra likestrømspanelene, og ved bremsing sendes energi tilbake til batterilageret. Kraft fra batterilageret er også tilgjengelig ved lasting av kabel ved havn eller kabelfabrikk for utslippsfri drift. Som et alternativ kan også skipets landstrømstilkobling benyttes for nullutslippslasting.

Les også: Vinner ny Ulstein-ordre for cruiseskip

De tre ABB Azipod-trusterne er blant 36 større fartøyskomponenter som genererer daglige datapakker på 80 MB fra 1500 signaler som analyseres om bord. Datapakkene sendes også til landbaserte ABB AbilityTM samhandlingssentre for fjernanalyse og diagnostikk, blant annet på Billingstad utenfor Oslo. NKT Victoria er også utstyrt med programvareløsninger som ABBs Performance Management System og beslutningsstøttesystemet Voyage Advisory System. Disse hjelper mannskapet å optimalisere skipets energieffektivitet i sanntid.

Fartøyet har oppnådd en reduksjon i CO2-utslipp på 60 prosent og NOx-reduksjon på 60-80 prosent, ved hjelp av såkalt selektiv, katalytisk reduksjon (SRC), som konverterer NOX-utslipp til vann og nitrogen, harmløse stoffer.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Hever produksjonsnekten i Brasil

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Har fått afrikansk kunde

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Ber verft vurdere smitterisiko

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.16