23948sdkhjf

Elektrifiserer ny cruiseflåte med høyeste energieffektivitet

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Virgin Voyages nye cruiseskip utrustes med komplett, elektrisk kraft- og fremdriftssystem fra ABB.

Det første Virgin Voyages-fartøyet som skal leveres i 2020, blir det første i en flåte av tre innovative skip designet og bygget med spesiell vekt på miljøansvar.

Skipene på 110 000 dødvekttonn utrustes med ABBs Azipod fremdrift, et girløst, styrbart fremdriftssystem med en elektrisk motor i en nedsenket enhet på utsiden av skipets skrog. Azipod fremdrift har blitt industristandard i cruisebransjen, hvor løsningen reduserer drivstofforbruket med inntil 15 prosent sammenlignet med tradisjonelle akselbaserte fremdriftssystemer, heter det i en pressemelding fra ABB.

– Å gjøre Virgin Voyages miljømessig bærekraftig er sentralt i vår visjon og vi er glade for at ABBs Azipod® fremdrift vil bidra til dette. Kombinert med utmerket manøvrerbarhet, var det et naturlig valg for våre skip, sier Stuart Hawkins, leder for marine og teknologi hos Virgin Voyages.

Les også: Optime Subsea leverer kontrollmodul

– Azipod® fremdrift står for innovasjon og effektivitet uten sammenlikning med andre løsninger og er fundamental i vår visjon om elektriske, digitale og oppkoblede skip, forteller Peter Terwiesch, global leder for divisjon Industrial Automation i ABB. Med 25 års erfaring og utvikling fortsetter vår Azipod® fremdriftsteknologi å lede skip inn i fremtiden for elektrisk transport, og støtter vår satsing på en teknologi med overlegen ytelse, pålitelighet, sikkerhet og miljøprofil.

43 000 hestekrefter
To Azipod® XO-enheter, med total fremdriftskraft på 32 MW (eller 43 000 hestekrefter) vil drive hvert av de tre skipene. I tillegg til høyeste energieffektivitet byr Azipod XO på høy manøvrerbarhet og minimal støy for økt passasjerkomfort.

Alle fartøyene utrustes med ABBs komplette, elektriske kraftsystemkonsept – en løsning bestående av elektriske generatorer, elektriske tavler, distribusjonstransformatorer og et styringssystem for manøvrering av Azipod®-enhetene fra broen. Kombinasjonen av Azipod® fremdrift og ABBs elektriske kraftsystem muliggjør konfigurasjon av utstyret for optimal ytelse, noe som resulterer i økt effektivitet og lavere utslipp.

Les også: Statnett avdekket grove brudd på arbeidstakeres rettigheter

De fire firetaktsmotorene på hvert skip som driver de elektriske generatorene, utrustes med ABBs TPL-C turboladere, designet for krevende operasjoner. De velges konsekvent for store cruiseskip på grunn av pålitelighet og effektivitet.

Hvert skip blir 278 meter langt og 38 meter bredt. Det blir plass til over 2700 passasjerer og et mannskap på 1150. Trioen bygges på Fincantieri verft i Genova. Det andre skipet leveres i 2021, det tredje i 2022.

Spart 700 000 tonn drivstoff
Siden den første installasjonen for 25 år siden har Azipod® fremdrift spart rundt 700 000 tonn drivstoff og totalt nådd nær 15 millioner driftstimer med en imponerende tilgjengelighet på 99,8 prosent. I mars skrev ABB kontrakt på Azipod®-leveranse nummer 100 til cruiseskip.

Plassering av Azipod® fremdriftssystem utenfor skroget frigjør plass til flere lugarer. Grunnet minimal støy og vibrasjon økes komforten for både passasjerer og mannskap. Enhetene kan vris 360 grader slik at cruiseskipene kan benytte alle havner uten assistanse av taubåter. Azipod® fremdrift dekker området fra halvannen til 22 MW.

I tråd med ABBs tilnærming «Electric. Digital. Connected.», som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid, vil cruiseskipene være forberedt for tilkobling til ABB AbilityTM samhandlingssentres infrastruktur. Dette nettverket benytter utstyr for fjernovervåking og dataanalyse for å muliggjøre prediktivt og planlagt vedlikehold og fjernassistanse.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Teknikk-trøbbel for utsatte ferjer

Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

«Hardhaus»-verft får nye eiere

Klart for en «historisk» offshoredag

Mørenot kjøper Bøteriet

Avtale om å levere notspylere

Nyhetsbrev

Rekordår for Kinas aluminiumsproduksjon

Hydro Husnes gjenåpner produksjonslinje

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

Oppfyller ikke «betydelig innovasjon»-vilkåret

- Maks uheldig fregatt

Finansierer Aker BioMarines krillskip

Ormen Lange velger subseakompresjon

Vinnerne av Aksjon aluminium besøkte Hydro Holmestrand

Overleverte «Eli»

Kuttet 600.000 tonn CO2 fra forsyningskjeden

Oppdrettsselskap dømt

Åpnet nytt testsenter

Ikke behov for mer penger etter Rolls Royce-oppkjøpet

Prestisjebåten hentet fisk

Ferjeselskap har innstilt 135 ferjeavganger

117 evakuert, tre på sykehus

Storkontrakt til LOS Marine

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Crestabond

TESS passerte tre milliarder

Elektropneumatisk trykkregulator for optimal regulering

Temperaturmålere fra Max Sievert

Nofitek leverer omvendt osmose-anlegg til MS Koralen

MJK Instrumentering og overvåkning

Seal Weld Pro styrker salgsapparatet

SEW-EURODRIVE utvikler stadig sitt servicekonsept i Moss

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Type approval TPC Clamp Connector

Ny serie mobile sveisavsug fra Teijo Norge AS

HYDAC har levert "lynraske" elektriske sylindre til ESNA AS

Ameka inngår partnerskap med Robotize

ASI Automatikk AS er endelig inne i nye lokaler i Kjellstad Næringspark

Ny servicetekniker til iTec

Sikkerhet for menneske og maskin

Fluke Calibration 8270A Høytrykks pneumatisk trykkontroller

Send til en kollega

0.193