23948sdkhjf

Elektrifiserer ny cruiseflåte med høyeste energieffektivitet

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Virgin Voyages nye cruiseskip utrustes med komplett, elektrisk kraft- og fremdriftssystem fra ABB.

Det første Virgin Voyages-fartøyet som skal leveres i 2020, blir det første i en flåte av tre innovative skip designet og bygget med spesiell vekt på miljøansvar.

Skipene på 110 000 dødvekttonn utrustes med ABBs Azipod fremdrift, et girløst, styrbart fremdriftssystem med en elektrisk motor i en nedsenket enhet på utsiden av skipets skrog. Azipod fremdrift har blitt industristandard i cruisebransjen, hvor løsningen reduserer drivstofforbruket med inntil 15 prosent sammenlignet med tradisjonelle akselbaserte fremdriftssystemer, heter det i en pressemelding fra ABB.

– Å gjøre Virgin Voyages miljømessig bærekraftig er sentralt i vår visjon og vi er glade for at ABBs Azipod® fremdrift vil bidra til dette. Kombinert med utmerket manøvrerbarhet, var det et naturlig valg for våre skip, sier Stuart Hawkins, leder for marine og teknologi hos Virgin Voyages.

Les også: ABB åpner nytt senter for å styrke forsyningssikkerheten

– Azipod® fremdrift står for innovasjon og effektivitet uten sammenlikning med andre løsninger og er fundamental i vår visjon om elektriske, digitale og oppkoblede skip, forteller Peter Terwiesch, global leder for divisjon Industrial Automation i ABB. Med 25 års erfaring og utvikling fortsetter vår Azipod® fremdriftsteknologi å lede skip inn i fremtiden for elektrisk transport, og støtter vår satsing på en teknologi med overlegen ytelse, pålitelighet, sikkerhet og miljøprofil.

43 000 hestekrefter
To Azipod® XO-enheter, med total fremdriftskraft på 32 MW (eller 43 000 hestekrefter) vil drive hvert av de tre skipene. I tillegg til høyeste energieffektivitet byr Azipod XO på høy manøvrerbarhet og minimal støy for økt passasjerkomfort.

Alle fartøyene utrustes med ABBs komplette, elektriske kraftsystemkonsept – en løsning bestående av elektriske generatorer, elektriske tavler, distribusjonstransformatorer og et styringssystem for manøvrering av Azipod®-enhetene fra broen. Kombinasjonen av Azipod® fremdrift og ABBs elektriske kraftsystem muliggjør konfigurasjon av utstyret for optimal ytelse, noe som resulterer i økt effektivitet og lavere utslipp.

Les også: ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

De fire firetaktsmotorene på hvert skip som driver de elektriske generatorene, utrustes med ABBs TPL-C turboladere, designet for krevende operasjoner. De velges konsekvent for store cruiseskip på grunn av pålitelighet og effektivitet.

Hvert skip blir 278 meter langt og 38 meter bredt. Det blir plass til over 2700 passasjerer og et mannskap på 1150. Trioen bygges på Fincantieri verft i Genova. Det andre skipet leveres i 2021, det tredje i 2022.

Spart 700 000 tonn drivstoff
Siden den første installasjonen for 25 år siden har Azipod® fremdrift spart rundt 700 000 tonn drivstoff og totalt nådd nær 15 millioner driftstimer med en imponerende tilgjengelighet på 99,8 prosent. I mars skrev ABB kontrakt på Azipod®-leveranse nummer 100 til cruiseskip.

Plassering av Azipod® fremdriftssystem utenfor skroget frigjør plass til flere lugarer. Grunnet minimal støy og vibrasjon økes komforten for både passasjerer og mannskap. Enhetene kan vris 360 grader slik at cruiseskipene kan benytte alle havner uten assistanse av taubåter. Azipod® fremdrift dekker området fra halvannen til 22 MW.

I tråd med ABBs tilnærming «Electric. Digital. Connected.», som peker mot shippingbransjens digitale og oppkoblede fremtid, vil cruiseskipene være forberedt for tilkobling til ABB AbilityTM samhandlingssentres infrastruktur. Dette nettverket benytter utstyr for fjernovervåking og dataanalyse for å muliggjøre prediktivt og planlagt vedlikehold og fjernassistanse.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Et vrak til besvær

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.166