23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Rutebuss med solpanel sparer mye CO2

10 rutebusser med solceller på taket ruller rundt i sommer. Det kan spare miljøet for 30 tonn CO2 i året.

Klima- og miljødepartementet besøkte i juni garasjen til Nettbuss utenfor Hønefoss. Solcellepanelene er utviklet av selskapet Green Energy AS og sammen har de fått støtte fra Enova for å demonstrere solcelleteknologi anvendt på busser.

Den nye teknologien benytter bussens overflater og gjør det mulig å produsere strøm med gratis energi fra sola. Dette reduserer bussens drivstofforbruk med ca. fem prosent og ivaretar bussens batterier på en god måte. Solpanelene produserer strøm nok til å holde i gang billettmaskin, klimaanlegg og belysning heter det fra departementet.

- Det er nok en stund frem til dette blir et vanlig syn på busstak rundt omkring, men det er nettopp demonstrasjonsprosjekter som dette som må til for å komme dit, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

Løsningen er utviklet av selskapet Green Energy AS. Prosjektet er et eksempel på teknologi som kan supplere andre løsninger for nullutslipp framover. Kollektivtrafikken skal på sikt bli utslippsfri. For å få til det, trenger vi mange nye ulike løsninger på vei mot et samfunn med lavutslipp. Vi trenger derfor en underskog av prosjekter for å prøve ut nye løsninger.

– Det er nettopp slike initiativ som bidrar til nye virksomheter og verdiskaping, samtidig som det hjelper miljøet, sier statssekretær Atle Hamar.

- Nok en gang, er det en påminnelse av at vi trenger alle initiativ vi kan få for å få til den omstillingen vi må gjennom.

Bussene vil i hovedsak kjøre lokalt på Ringerike, og mellom Hønefoss og Oslo i kontrakt med oppdragsgiver Brakar, som er ansvarlig for drift og utviklingen av kollektivtrafikken i Buskerud.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.122|