23948sdkhjf

Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigant-avlysning, avlyses også konkurransen for bro mellom Eidsvoll nord og Langset.

Det er en knapp måned siden Bane NOR kansellerte sin utlyste milliard-konkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad. Nå annonserer selskapet at nok en anbudskonkurranse avlyses; for det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset.

Prekvalifiseringen for strekningen, som skulle bli landets lengste jernbanebru, kanselleres grunnet for lite konkurranse, heter det i meldingen.

– Det er en stor konstruksjon og oppgaven med å bygge den er omfattende og sammensatt. Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og vi er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug-I. Resset via meldingen.

Bane NOR ønsker ikke å si noe om hvem som har søkt kvalifisering.
Angående hva som vil skje videre, skriver selskapet at de i første omgang vil ta en gjennomgang av kravene for kvalifikasjon og se om det eventuelt kan gjøres noen justeringer for å forbedre en potensiell ny utlysning.

Venjar-Eidsvoll nord-kontrakten under forhandling 
Til sist påpeker selskapet at dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord-kontrakten fortsatt er under forhandling.

-  Her er Bane NOR i forhandlinger med de aktuelle tilbyderne. Det nye dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er planlagt tatt i bruk i 2022. Planlagt ferdigstillelse av dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset endres ikke og planen er å ta det i bruk 2023, avslutter Resset.

Kilde: Bane NOR

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093