Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Verdens første selv-seilende skip - i Telemark

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: NCC bygger laboratorium for NTNU

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Metal Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Sikrar verft-aktivitet ut neste år

Skarpe finalister til Innovasjonsprisen 2018

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Havyard har signert ny kontrakt

Har sjekka norsk fiskefôr for uønskte stoff

Nyhetsbrev

Byggjer stort kabelleggingsfartøy for Nexans

Nektast å bygga rømmingssikkert oppdrettsanlegg

Nytt Åkerblå-oppkjøp i nord

Awilco klatrer på børs etter kontrakt

Nomo etablerer seg i Norge via oppkjøp

Bygger cruisefartøy for luksus-ekspedisjoner

Kjøper det de mener er to milliarder oljeekvivalenter

Kontrakt inngått med Alsaker Fjordbruk

Nyoppstartet rederi kontraherer brønnbåt fra FMV

Inngår langsiktig avtale for norsk aluminium

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Leverer plan for historisk lønnsomt prosjekt

Lader opp til stor batterisatsing

Ny salgssjef i Steinsvik

Kjøper skip - treng meir folk

Golden Energy Offshore Services kjøper to skip frå verft i Kina. No lyser dei ut rundt 20 jobbar.

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Gir 1,4 milloner i støtte til maritim fagskole

Skipsdåp "ukjent" for folk i Tromsø

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Har vunnet viktig kontrakt i Equinors Askeladd-prosjekt

Styrker flåten med dobbel leveranse

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Overtar verksted for lakkering

Bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på kabelleggingsfartøy

Equinor blir storkunde i nytt datasenter

Solstad Farstad med flere avtaler på kroken

Frikjennelse av Bergen Group-sjef ankes

Storsatsing på teknologi-pilot er i full produksjon

Damer gjenvalgt i Bergen Group ASA

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

Kontinuerlig overvåke fuktighetsforhold i jord for å håndtere landbruksavlinger

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

JUMO thermoCOR er en komplett servicepakke for operatører av industriovner.

Michells Easidew duggpunktstransmitter

Modulære elektronikkhus i serien ICS

Cloud-IoT-Gateway for Proficloud

SpirMekanisk - lærebedrift

Flying start for KUKA smartPAD-2 - Smidige utforming, høyere ytelse og mer intuitiv robotstyring.

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

RS Components introduserer nytt trådløs-tilbehør for bruk med PELTOR-øreklokker

Toyota med nytt bygg i Stryn

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Tibnor: Åpningstider sommeren 2018

RS Components inngår avtale om å være digital distribusjonspartner for Glenair

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Xylem leverer komplette maskinpakker og slamfilter til Akvadesign AS

Ny 6 kwh fiberlaser i Norge

Ønsker du å vite hvordan mikroskopi gir deg unik innsikt i materialets komp...

iTec inngår samarbeid med HMS spesialist KEMPER

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Send til en kollega

0.2