23948sdkhjf

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Pon Equipment og Yara Birkeland nominert til klimapris

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Satte spaden i jorda for nytt kobberanlegg

Bergen Group med stor Equinor-avtale

Havyard skal bygge enda en vindfarm-båt

Ap vil revurdere krav om lukkede anlegg

Ta en sniktitt på den nye ferja

Rolls-Royce skal levere to motorer til cruiseskip

Nyhetsbrev

Skal kutte fossile utslipp fra silisiumproduksjon

«Nytt» selskap bestiller nytt fartøy

Oppdrettsrigg med støtte fra staten?

Subsea 7 med stor kontrakt

Den største kontrakten for Hammerfest-bedrift

Trumps stål-toll splitter

Emerson-avtale med IKM Instrutek

Ukas vits: Med kona på julehandel

Trondheim får nytt forskningssenter for lavutslippsteknologi

SE VIDEO: Endelig produserer Aasta Hansteen gass

Kommet til en slags enighet

Ny video: Store skader på fregatten

TESS flytter på seg i Notodden

Nytt doktorgradsprogram i teknologi ved OsloMet

Rogalandsbedrift får millionstøtte fra EU

Kabel’n permitterer 26 ansatte

Verdens største oljeovervåkingskontrakt til Miros

Skal lede fremtidens utslippsfrie transport og industri

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Norsk firma utvider bruken av Falcon undervannsrobot

Ny hos Fluctus

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

- Krevende periode, langsiktig fokus

Kystrederiene med en vekst på 20 %

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Se alle Bedriftenes egne nyheter

God jul og godt nyttår der ute

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

God Jul og Godt Nyttår

Randers Tandhjulsfabrik A/S Ønsker alle vore gamle og nye kunder en glædelig jul.

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Drivløsninger fra NORD reduserer driftskostnadene

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Innovativ SIL- og PL-kompaktløsning for temperatur- JUMO Safety Performance

Fluke 710 ventiltester med mA-sløyfe

TPC HX seal for Compact Flanges

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

Kurstilbud hos RobotNorge

Emerson inngår rammeavtale med IKM Instrutek

Skruejekker fra Jens S. Transmisjoner AS

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Møt RMIG på BAU 2019

TP Connectors and TechnipFMC

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Selvregulerende ventiler

Energieffektive og fleksible løsninger innenfor intralogistikk

Månedens medarbeider for november: Lisa Flormaelen fra Sverige

Send til en kollega

0.145