Dette er de nye trikkene i Oslo

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Tidenes trikkesatsing i Norge: Sporveien velger CAF som ny trikkeleverandør.

Sporveien har i dag valgt CAF som leverandør av 87 nye trikker. Trikkene fra CAF er av typen Urbos 100. Siden mai 2017 har Sporveien gjennomført en konkurranse med prekvalifiserte leverandører knyttet til anskaffelsen av nye trikker til Oslo.

Offentliggjøringen av tildelingen fant sted i Sporveiens vognhall på Grefsen i Oslo, mandag 11. juni, kl 12.00.

«Oslo kommune gjennomfører tidenes satsing på trikk i Norge. Dette er en stor dag for Sporveien og for Oslo. Det har vært en omfattende anskaffelsesprosess og et viktig prosjekt som Sporveien har ansvaret for. Nå gleder vi oss til å levere attraktive, robuste, kostnadseffektive og moderne trikker til hovedstaden», sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Velutprøvd
«CAF har med sitt velutprøvde vognkonsept truffet godt på kravene i målbildet for Trikkeanskaffelsen. Tilbudet scorer høyest på teknisk løsning og er best på pris. I tillegg er trikken både moderne og effektiv i møte med passasjerene, sier Marianne Vik», som er leder av trikkeanskaffelsen og CFO i Sporveien.

Les også: Trikkegater rustes opp for en milliard kroner

Et mål for trikkeanskaffelsen har vært å anskaffe en velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold. De nye trikkene som kommer til Oslo er 3. generasjon URBOS 100. Dette er en trikketype som allerede er testet, innført og tatt i bruk i flere store byer over hele verden.

«Byrådet i Oslo satser på trikk. Oslo er en by i omfattende utvikling og trikken får en sentral rolle fremover både for å ta veksten i kollektivtrafikken og for å legge til rette for videre byutvikling. Jeg gleder meg til vi får se de første trikkene i Oslos gater i forbindelse med testkjøringen i 2020,» sier byrådsleder Raymond Johansen.

«Oslofolk elsker trikken, og med nye, større og universelt utformede trikker blir det enda bedre å reise med trikken i fremtida. Trikken er en veldig miljøvennlig måte å reise på, og med de nye trikkene kan vi frakte enda flere passasjerer enn vi klarer i dag. Det kommer til å gjøre det enda enklere å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå», sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Fakta om CAF
CAF, Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA, er en spansk leverandør av skinnegående materiell til trikk, tog og t-bane over hele verden. Trikketypen Urbos 100 er allerede levert til byer som Freiburg, Budapest, Edinburgh og Birmingham. CAF har også blitt tildelt kontrakter for leveranser av Urbos 100 til byer som Amsterdam, Newcastle, Utrecht og Antwerpen.

Bedre plass for alle og universell utforming
De nye trikkene blir 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming som gir enkel av- og påstigning for ulike brukergrupper. Det blir god plass om bord til alt fra barnevogner til rullestoler. Trikkene får bedre kapasitet enn de gamle trikkene, for å møte det økende antall reisende i årene fremover. Passasjerkapasitet på de nye trikkene er 220 plasser. «De nye trikkene er velutprøvde, funksjonelle og pålitelige og har et moderne grensesnitt mot publikum. Tradisjonen tro vil de få navn etter året de blir bestilt, og det betyr at disse vil hete SL 18,» sier Marianne Vik.
«Med de 87 nye trikkene blir det mulig å frakte om lag 100 millioner årlige reisende.Dette blir et viktig bidrag i Sporveiens arbeid med å utvikle og forbedre kollektivtilbudet i Oslo», sier Sporveissjef Cato Hellesjø.

Tall og fakta
Dagens trikkeflåte i Oslo består i dag av 72 trikker fra to ulike leverandører. Det er 40 trikker av typen SL79 og 32 trikker av typen SL95. I 2017 reiste 51 millioner med trikken. De 87 nye trikkene gir økt kapasitet for å møte forventet passasjervekst i årene som kommer. Alle nye trikker er planlagt levert i årene 2021 til og med 2024. De nye trikkene vil være 34,16 meter lange. Ved ferdig leveranse vil det være 15 flere trikker enn i dag. De nye trikkene vil samlet være omtrent 3 kilometer (2972 meter) lange, parkert etter hverandre, noe som er drøye 1 kilometer (1029 meter) lengre enn dagens trikkeflåte (1943 meter).
Den valgte trikken Urbos 100 veier totalt 42,7 tonn. Dette er betydelig lavere enn dagens SL95.
Mer om: Sporveien | Trikk


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt om Nidelv bru

Nær konkurs endret til milliardoverskudd

Rutebuss med solpanel sparer mye CO2

Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigant-avlysning, avlyses også konkurransen for bro mellom Eidsvoll nord og Langset.

Tesla legger ned flere solcelleanlegg

Får 13,5 mill til etablering av forskningsanlegg

Nyhetsbrev

Støttar etablering av batterifabrikk

Skifter ut 2 500 trafikkskilt

100 millioner til fremtidens klimanøytrale industri

Trikkegater rustes opp for en milliard kroner

Verdens første selv-seilende skip - i Telemark

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Steinsvik leverer første betongflåte

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

To vil ha stål-jobb på Sotra­sambandet

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

1

Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

Lager 117 megawatt solkraft

- Grønt skifte vil kreve stor tilgang på metaller

Ukens vits: Helgearbeid

Støtter stor satsing på fossilfritt stål

Gir bore- og brønnservicekontrakter verdt 30 milliarder

Bygger stort visningssenter for havbruk

1

Skal levere landstrøm-anlegg til Lingalaks

Kjøper felt for 16 milliarder

– Norsk plugg kan spare industrien for milliarder

Vindkraft til petro i nord er for dyrt – ennå

Unge lager avansert bålpanne

Sender gullforgylte deler til Mars

Nytt om navn: Per Ivar Lund kommersiell sjef i Steinsvik

Reflex Shipping får nye eiere på laget

Stadig flere solceller på norske hustak

Norge klager USAs stål- og aluminiumstoll inn for WTO

Huser 100 kilometer med sjøkablar

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sjølund er i topp når det gjelder valsning - spesielt større profiler

[VIDEO] Operatørvedlikehold med Onix Worker app

Rebel™ EMP 255ic & EMP 320ic

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

RS Components fører datasikkerhetsprodukter for å hjelpe bedrifter med GDPR

Fokus på HMS i Fabtech

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Gratis energivurdering av pumpeanlegg

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

Rask forbindelse, sikker forsyning

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Mer miljøvennlig stål på gang

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

Trådløs vibrasjon og temperaturovervåking

Fleksibel løsning for automatisert produksjon av småserier

Stryvo som komplett leverandør av filtersystemer

De nye Beta-sveisehjelmene gir økt beskyttelse, komfort og brukervennlighet

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

RobotNorge sikrer kontinuerlig drift

FRAM-brakett for slep

Sikkerhet handler om at vi kan gå hjem og fortsette våre normale liv

Megger DET2/3 er en avansert Jordplate tester.

Send til en kollega

0.187