23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ny arbeidsbåt fra Sletta Verft

Sletta Verft bygger batteri-hybrid arbeidsbåt til Bjørøya - den blir den største av sitt slag i verden.

Ifølge partene skal den nye batteridrevne arbeidsbåten bli den største av sitt slag i verden, skriver Skipsrevyen.

Større operasjoner

Det nye fartøyet vil bli brukt til å serve selskapets lokaliteter i forbindelse med større operasjoner og fortøyningsarbeid.

- I tillegg til at fartøyet gir store drivstoff- og vedlikeholdsbesparelser blir arbeidsdagen til de på fartøyet enklere og effektivisert, som følge av investeringen, sier skipper Frode Dølvik i en pressemelding, ifølge Skipsrevyen.

Fartøyet får en lengde på 19 meter, en bredde på 12 meter samt en dybde på 4,35 meter. Det vil bli plass til et mannskap på fire personer om bord.

Får Enova-støtte

Bygg nummer 170 er en to-skrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.

For å tilpasse designet til batterihybrid drift, får arbeidsbåten eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.

Diesel-elektrisk fremdrift med batteri for hybriddrift er mer plasskrevende enn en konvensjonell løsning. En av utfordringene har derfor vært å få plass til alt av nødvendig utstyr uten at det går ut over plassen til andre komponenter, vesentlige for fartøyets funksjon, slik som kraner, vinsjer, tauepinner, kjettinglås, med mer.

Prosjektet mottar støtte fra Enova.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03