23948sdkhjf

Første Johan Sverdrup-plattform installert

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

I går ble den siste modulen til stigerørsplattformen løftet på plass.

Dermed er den første av fire plattformer på gigantfeltet i Nordsjøen installert.

Les også: Stor-kontrakt til Beerenberg

– Det er veldig spesielt å se at den første plattformen på Johan Sverdrup er på plass, noen dager foran planen som ble lagt mer enn tre år siden, sier prosjektdirektør for Johan Sverdrup, Kjetel Digre, i en pressemelding.

 660.000 fat pr. dag

Stigerørsplattformen – den første av fire plattformer som installeres i første fase av prosjektet – har som oppgave å håndtere all eksport av olje og gass fra Johan Sverdrup. I tillegg vil plattformen huse omformermodulen, som vil sørge for at feltet drives med fornybar strøm fra land.

Dette gir plattformen en sentral rolle på feltet. Ikke bare vil olje og gass verdt mer enn 350 millioner kroner daglig strømme igjennom plattformen når feltet produserer for fullt (basert på dagens oljepris på rundt 70 US dollar pr. fat og 660.000 fat olje pr. dag), men strøm fra landanlegget gjør også Johan Sverdrup til et av de mest karboneffektive feltene på norsk sokkel.

Rask byggeprosess

Plattformdekket på stigerørsplattformen ble bygget av Samsung Heavy Industries i tre moduler, basert på design og ingeniørarbeid av Aker Solutions. Offisiell byggestart ved verftet i Sør-Korea var 30. juni 2016.

Les også: VIDEO: Setter ny plattform-standard for ferdigstillelse

I februar 2018, 19 måneder etter oppstarten, kunne fartøyet Dockwise White Marlin sette retning mot norsk farvann med to av hovedmodulene om bord. Tre uker senere, fulgte Dockwise Mighty Servant 3 etter med den tredje og siste hovedmodulen.

Trygt framme på Johan Sverdrup-feltet, ble alle plattformbitene løftet på plass av Heerema Marine Contractors sitt tungløftfartøy Thialf.

Ingen alvorlige skader

Ståle Nordal, Statoils prosjektleder for stigerørsplattformen, er tilfreds med tidsbruk, kostnader og kvalitet, men også med sikkerheten. Alt i alt har byggingen tatt nærmere sju millioner arbeidstimer, med null alvorlige skader.

Suksessen skyldes, ifølge Nordal, grundige forberedelser og erfaringer fra andre prosjekter som er blitt bygget i Sør-Korea, og en dyktig leverandør i Samsung Heavy Industries.

– Å levere et plattformdekk av denne størrelsen på under 20 måneder, uten en eneste alvorlig hendelse, er en bragd i seg selv, sier Nordal.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Et vrak til besvær

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.148