23948sdkhjf

Westcon skal bygge pendelferge for Norled

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Westcon og Norled har signert kontrakt om verdens første enskrogs pendelferge i aluminium.

For aller første gang skal det bygges en ny enskrogs pendelferge i aluminium, skriver Norled i en pressemelding.

Miljøfyrtårn
- Lav vekt stiller mindre krav til energibruk. I kombinasjon med batteridrift får vi enda et nytt miljøfyrtårn, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i ferjerederiet Norled om ferjen som skal bygges av Westcon.

Aluminiumsfergen skal ta opp arven etter den historiske nyvinningen «MF Ampere», som er verdens første batteridrevne bilferje. Norled signerte nylig kontrakt med Westcon som har fått oppdraget med å bygge den nye ferjen. Det er selskapet LMG Marin som har designet fartøyet.

- Korte fergestrekninger er svært godt egnet for å drives helt eller delvis med elektrisk kraft, og velutprøvd teknologi og kompetanse finnes tilgjengelig. Vi ser frem til å utvikle kompetansen videre sammen med våre partnere, sier Sigvald Breivik.

16 biler – eller to vogntog
Den nye ferjen skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og det skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet skal konstrueres for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.

Les også: El-ferjer i fokus

- Dette blir en lettdrevet ferge med det aller nyeste av energieffektivisering- og batteriteknologi om bord, og det er spesielt hyggelig at fartøyet skal operere i vårt nærområde, sier daglig leder Torbjørn Bringedal i LMG Marin.

Stemningen er også god hos skipsverftet Westcon.

Les også: Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

- Ingenting gjør oss stoltere og gladere enn når vi får fornyet tillit fra flotte og innovative kunder som Norled. Westcon har tidligere levert vedlikehold og modifikasjoner til Nordleds ferjer. Nå ser vi frem til å utvikle samarbeidet videre med leveringen av et komplett, moderne fartøy utrustet med utstyr fra Westcon, sier Endre Matre, leder for nybygg og teknisk ved Westcon.

Gjennom mange år har Westcons elektro- og automasjonsselskap levert løsninger for elektrifisering av skip og landstrømløsninger for ulike typer fartøy, og det nye oppdraget er i tråd med Westcons strategi om å økt aktivitet utenfor offshoremarkedet.

Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og den skal settes i drift 1. januar 2020. Miljø-ferjen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.

- Vi er glade for å kunne konstatere at norske verft er konkurransedyktige med utenlandske verft for denne type høyteknologiske fartøy. Norled har forhandlet med ulike verft og er glade for å være i stand til å bygge lokalt med lokale underleverandører, sier Breivik.
Mer om: LMG Marin | Norled | Westcon
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Nyhetsbrev

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Kan gjenoppta gruvedrift i Sydvaranger

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

Utsatt for stort dataangrep

Sikrer ren energi til Havfarmen

Equinor forlenger med Island Offshore

Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Ny kontrakt, leveranse av 9 stk kraner til Stavanger

– We must be where it happens

Busch Vacuum Pumps and Systems kjøper NSB Gas Processing

Send til en kollega

0.179