23948sdkhjf

Frykter for norsk skipsfarts framtid

| Av NTB | Tips redaksjonen om en historie

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen frykter for norsk skipsfarts framtid hvis næringen legges under EUs klimakvotesystem.

Skipsfarten, som ikke er regulert i klimaavtalene, står for anslagsvis 2,6 prosent av verdens klimautslipp, skriver ABC Nyheter.

Les også: Aker BP med lønnsom vekst

Foran et kommende møte i London i den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO står striden om man skal innføre globale klimamål og om hvor ambisiøse disse skal være. Flere aktører ønsker nullutslipp av karbon innen 2035, mens EU-landene foreslår 70–100 prosent kutt innen 2050.

– Vi er i forhandlinger. Jeg vil understreke at Norge har en ambisiøs klimapolitikk og ønsker å få IMO med på et høyest mulig ambisjonsnivå for reduksjon av klimagasser fra internasjonal skipsfart, sier næringsministeren til ABC Nyheter.

Røe Isaksen mener en forsiktig linje er best med tanke på den store norske maritime næringen og konkurransesituasjonen.

– Dette er en ekstremt internasjonal bransje. Har du strenge regler ett sted og ikke et annet sted, flytter de, sier han.

Les også: - Store muligheter i flåtefornyelse i nærskipsfarten

Hvis det ikke lykkes å få til en global klimaavtale for skip, har EU varslet at de ensidig vil la europeisk skipsfart betale, ved å involvere skipsfarten i klimakvotesystemet.

– Vi vil da som en svær skipsfartsnasjon bli påført en konkurranseulempe, sier Røe Isaksen, som med et moderat ambisjonsnivå håper det blir lettere å få verden med på en avtale.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Avdekket arbeidslivskriminalitet under årets torskesesong

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Fikk kontrakter verd 75 mill

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

Oljetjenesteleverandør konkurs

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Patentstrid endte med forlik

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

Send til en kollega

0.157