23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ny hybrid Hardhaus

Med støtte fra Enova er det klart for ny, miljøvennlig «Hardhaus» med batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning.

Rederiet Hardhaus AS og Salt Ship Design AS har det siste året hatt en spennende utviklingsperiode, og det er nå klart at den 75 meter lange snurperen/tråleren skal bygges ved det tyrkiske verftet Cemre Shipyard, skriver Skipsrevyen.





Det er lagt spesielt vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip.





Skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nær det optimale som mulig, heter det i en pressemelding.





Utstyres med batteribank

Rederiet har, foruten energisparing, fokusert på fribord, stabilitet, dypgående og bevegelse. Modelltestprogrammet for nye Hardhaus er ennå i startfasen, så utviklingsarbeidet kommer til å fortsette en tid framover.





Skipet vil bli utrustet med elektrisk dekksutstyr. For å ta vare på, og utnytte den effekten vinsjene genererer, er skipet utstyrt med en batteribank.





Batteribanken skal i tillegg brukes som «peak shaving» for å oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotor, og dermed redusere forbruk, utslipp og slitasje. Skipet kan seile både mekanisk og diesel-/ batterielektrisk.





Tiltakene med batteri og elektriske vinsjer kunne ikke vært gjennomført uten god støtte frå Enova, som har vært en viktig bidragsytar til prosjektet, heter det.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.094