10 år med Super Speed 1

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Markerte ny tidsalder for Skagerrak-fergene.

Lanseringen i 2008 markerte en modernisering av sjøtrafikken over Skagerrak. Det nye skipet var en del av Color Lines pågående flåtefornyelse.

Les også: Sparer staten for penger

Når Color Line i 2019 lanserer verdenes største plug-in hybrid skip, har alle linjene til Color Line mellom Norge, Tyskland, Danmark og Sverige blitt fornyet, skriver rederiet i en pressemelding

119 år med fergetrafikk

På tiårsdagen etter lanseringen blir det feiring om bord på Super Speed 1. Under seilingen 13. mars får alle gjestene servert bursdagskake, og det blir jubileumsquiz.

 – Tidene forandrer seg, og vi med dem – skip, utstyr og anlegg har endret seg de 119 årene det har vært fergetrafikk over Skagerrak. Med Super Speed introduserte vi et nytt, moderne og lekent konsept. Som en stor aktør innen reiseliv og transport ønsker vi å ligge i forkant og bidra til bærekraftige løsninger. Det er derfor Color Line blant annet har installert landstrømanlegg i alle havnene vi operer fra i Norge, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Helnorsk

Color Line er i dag det eneste rederiet med norsk eierskap, norsk hovedkontor og flåte under norsk flagg, som opererer i fast, helårstrafikk mellom Norge og utenlandske havner.

Skipet, som ble bygget i Finland, har i perioden transportert 11 millioner gjester og fraktet 3 millioner biler mellom Kristiansand og Hirtshals. Skipet har også fraktet 4.080.000 tonn gods, som samlet tilsvarer nærmere 5400 kilometer med lastebiler plassert etter hverandre.

Super Speed 1-fakta

  • 33 500 tonn (GRT): Skipets vekt
  • 211,3 meter: Skipets lengde
  • 25,8 meter (29,6 meter ved brovinger): Skipets bredde
  • 6,55 meter dypt: Skipets dybde (design)
  • 42,7 meter: Skipets høyde:
  • 27 knop: Servicefart
  • 4 x 9000 kW: Hovedmotorer
  • 4 x 3000 kW: Hjelpemotorer
  • Bygget på Rauma i Finland
  • Registrert under NOR-flagg
  • Gudmor: Laila Valdal
  • Arkitekt Falkum-Hansen var sentral i byggingen av skipet
  • 11 millioner: Antall gjester har seilt med skipet
  • 3 millioner: Antall biler som har vært om bord
  • 11: Antall dekk
  • 2315: Antall passasjerer som kan seile med skipet
  • 750: Ca. antall personbiler per tur
  • 225 minutter: Tiden det tar å seile mellom Kristiansand og Hirtshals
Mer om: Color Line | Ferger


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt om Nidelv bru

Nær konkurs endret til milliardoverskudd

Rutebuss med solpanel sparer mye CO2

Tesla legger ned flere solcelleanlegg

Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigant-avlysning, avlyses også konkurransen for bro mellom Eidsvoll nord og Langset.

Får 13,5 mill til etablering av forskningsanlegg

Nyhetsbrev

Skifter ut 2 500 trafikkskilt

Støttar etablering av batterifabrikk

100 millioner til fremtidens klimanøytrale industri

Trikkegater rustes opp for en milliard kroner

Verdens første selv-seilende skip - i Telemark

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Steinsvik leverer første betongflåte

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

To vil ha stål-jobb på Sotra­sambandet

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

1

Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

Lager 117 megawatt solkraft

- Grønt skifte vil kreve stor tilgang på metaller

Ukens vits: Helgearbeid

Støtter stor satsing på fossilfritt stål

Bygger stort visningssenter for havbruk

Gir bore- og brønnservicekontrakter verdt 30 milliarder

1

Skal levere landstrøm-anlegg til Lingalaks

Kjøper felt for 16 milliarder

– Norsk plugg kan spare industrien for milliarder

Vindkraft til petro i nord er for dyrt – ennå

Unge lager avansert bålpanne

Sender gullforgylte deler til Mars

Nytt om navn: Per Ivar Lund kommersiell sjef i Steinsvik

Reflex Shipping får nye eiere på laget

Stadig flere solceller på norske hustak

Norge klager USAs stål- og aluminiumstoll inn for WTO

Huser 100 kilometer med sjøkablar

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sjølund er i topp når det gjelder valsning - spesielt større profiler

[VIDEO] Operatørvedlikehold med Onix Worker app

Rebel™ EMP 255ic & EMP 320ic

Beskyttelsesdørsystemet PSENmlock - nu med flugtvejsoplåsning og serieforbindelse

RS Components fører datasikkerhetsprodukter for å hjelpe bedrifter med GDPR

Fokus på HMS i Fabtech

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Maskinsikkerhed: Få hjælp til valg af produkter!

Gratis energivurdering av pumpeanlegg

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

Rask forbindelse, sikker forsyning

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Mer miljøvennlig stål på gang

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

Trådløs vibrasjon og temperaturovervåking

Fleksibel løsning for automatisert produksjon av småserier

Stryvo som komplett leverandør av filtersystemer

De nye Beta-sveisehjelmene gir økt beskyttelse, komfort og brukervennlighet

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

RobotNorge sikrer kontinuerlig drift

FRAM-brakett for slep

Sikkerhet handler om at vi kan gå hjem og fortsette våre normale liv

Megger DET2/3 er en avansert Jordplate tester.

Send til en kollega

0.171