23948sdkhjf

5 av 7 kontrakter til Havyard

Fjord1 har signert kontrakter for bygging av sju ny ferger. Fem av dem gikk til Havyard. Verdi: 800 millioner kroner.

Rederiet Fjord1 har signert to kontrakter for bygging av til sammen sju nye ferger. Alle fergene skal driftes med null- og lavutslippsteknologi basert på elektrisk framdrift, melder Fjord1.

Fem av fergene skal bygges av det norske skipsverftet Havyard Ship Technology, mens to skal leveres av tyrkiske Cemre Shipyard.

Verdien på Havyard-kontrakten er 800 millioner kroner.

Tyrkerne leverer de største båtene

De fem fartøyene som leveres av Havyard, har mulighet for å frakte 50 personbiler og skal inn i fergesambandene Kvanne-Rykkjem og Edøya-Sandvika i Nordmørspakken og Fedje-Sevrøy og Langevåg-Buavåg i Rutepakke 1, Hordaland.

De to tyrkiskproduserte fergene skal settes inn i sambandet Seivika-Tømmervåg, og har en kapasitet på 80 personbiler.

Flere norske i konkurransen

Selv om en av leverandørene altså er fra Tyrkia, er Fjord1-direktør Dagfinn Neteland glad for at Fjord1 de siste månedene har signert en rekke skipskontrakter med norske leverandører.

– Vi ser at norske leverandører er i første linje når det kommer til innovasjon på miljø og teknologi, noe som er avgjørende viktig for oss i Fjord1. I denne kontraktsprosessen var det flere norske verft som leverte tilbud, og som var med i finalerunden. Vi er svært glade for å se at de norske verftene er blitt konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstider på fartøyene. Det er alltid gledelig å skrive kontrakter med norske leverandører som leverer godt, og forventningene våre er høye, sier Neteland.

Alle de sju fergene skal leveres høsten 2019. Foruten Havyard og Cemre, har Fjord1 leveranseavtaler med Fjellstrand på Nesodden og de tyrkiske Tersan Shipyard og Sefine Shipyard.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062