23948sdkhjf

Fra Fornebu til sentrum på 12 minutter

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

En ny el-drevet hurtigferge er klar for testing i Oslo.

Norge ligger langt framme i utviklingen av helelektriske hurtigferger. Som en del av prosjektet The Green Coastal Shipping Program er det nå bygget et prototypefartøy som er tiltenkt det offentlige transportsystemet.

Kort reisetid

Det foreløpig ene fartøyet som er bygget i programmet, skal testes i et pilotprosjekt mellom Fornebu og Operaen.

Les også: El-ferjer i fokus

Avstanden på fire nautiske mil skal kunne tilbakelegges på 12 til 15 minutter, avhengig av hvilken fart båten får tillatelse til å holde. Dette er en strekning som ofte tar en time med buss eller bil i rushtiden.

Opptil 300 passasjerer

Prosjektet er initiert av DNV GL og skal komme de større kystbyene til gode. Byer hvor mye av persontrafikken foregår langs kysten.  

Prototypedesignet er konstruert i et lett komposittmateriale og bruker et såkalt ASV-skrog (Air Supported Vessel), har et fartspotensiel opptil 30 knop og kan skaleres til å frakte mellom 80 og 300 passasjerer.

Les også: Forsker på selvkjørende skip

Lades opp på 15 minutter

Fremdriften foregår utelukkende med plug-in-strøm, noe som gir en rekkevidde på opptil 14 nautiske mil i mellom 25 og 30 knops fart.

Oppladingen kan skje via en 1600 kW superlader på bare 15 minutter.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Lekket nær 300.000 liter olje

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Nyhetsbrev

Forlenget båten med 14 meter

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

NKT med storkontrakt for Equinor

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Se alle Bedriftenes egne nyheter

KAESER KOMPRESSORER på Nor-Shipping 4.-7. juni 2019

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Send til en kollega

0.165