Det finnes ingen vei utenom digitalisering. Digitalisering av norsk industri er derfor «avgjørende i kappløpet mot internasjonale konkurrenter», mener de to. Nå letes det med lys og lykte etter Norges smarteste industrihoder.
Brunvoll vant sistDerfor inviterer de til konkurransen
«Norges smarteste industribedrift». I fjor vant skipssystemleverandøren Brunvoll fra Molde, i konkurranse med 80 bedrifter.
Påmeldingsfristen er 10. april.
Målet er å løfte frem de gode eksemplene og inspirere til økt konkurransekraft for norsk industri. Påmeldingen er åpen og vinneren kåres på Industrikonferansen 15. mai.
Inviteres til industriseminarSamtlige bedrifter som melder seg på konkurransen, blir invitert til å delta i et lukket industriseminar der selskapene får et bedre innblikk i hva som skal til for å lykkes med digitalisering.
– Vi vil løfte frem de beste slik at andre kan lære og bli inspirert, sier jurymedlem og administrerende direktør i Siemens AS, Anne Marit Panengstuen.
Bruker ikke digitalisering optimaltHøsten 2017 lanserte Siemens en digital temperaturmåler som viste at bedrifter i Norge bruker digitalisering først og fremst til effektiviseringstiltak og i mindre grad til å utvikle nye forretningsmuligheter.
- Skal Norge opprettholde konkurransekraften, må bedriftene i større grad bruke digitalisering til å utvikle nye produkter og forretningsmodeller. Man kan ikke kutte seg til suksess, sier Panengstuen.
Må produsere noe...Det er en del kriterier som skal være på plass før en bedrift kan vurderes. I kåringen av Norges smarteste industribedrift fokuseres det på selskaper som produserer en reell vare. Rene tjenesteleverandører vil altså ikke vurderes i denne konkurransen.
Et annet viktig kriterium er at bedriften kan vise til et regnskap som går i pluss. På den måten er det de som lykkes som blir løftet frem, understreker arrangørene.