Oppdrettsselskapet fra Stokmarknes tar i bruk ny teknologi som gir «en betydelig miljø- og klimagevinst», skriver Nordlaks på sin nettside. CO2-utslippene reduseres med 30 prosent, og NOX med hele 90 prosent.
Større kapasitetNordlaks har én brønnbåt nå, men har nå bestilt «en ny båt med fremtidsrettet teknologi for å få større transportkapasitet, oppnå enda sikrere drift og ikke minst nødvendig kapasitet for den økningen i produksjonen som Nordlaks planlegger», skriver selskapets Kurt Werner Nilsen.
Han er ansvarlig for brønnbåtdrift i selskapet.
Fartøyet er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges i Tyrkia hos Tersan Shipyard. Forventet levering av brønnbåten er i februar 2020.
Brønnbåten blir 84 meter lang og 19 meter bred, og blir utrustet med den nyeste teknologien for håndtering av fisk og vannkvalitet.
600 tonn levende laksDen får kapasitet til å frakte over 600 tonn levende laks. Vannkvalitet og fiskevelferd samt miljø har vært hovedfokus i utviklingsprosessen, skriver Nordlaks videre.
Brønnbåten er også konstruert for å kunne operere ved havbruksanlegg i mer eksponert farvann, slik som Nordlaks` kommende havfarmer.
Godt egnet som kraftkilder- Vi ser et stort potensial for LNG og batteripakker. Neste generasjons brønnbåter har en rekke kraftkrevende prosesser om bord. Båtenes logistikk og driftsmønster gjør LNG og batterier egnet som kraftkilder, understreker Thomas Myhre, salgssjef hos NSK Ship Design.