23948sdkhjf

Kampflyene bråker mer enn ventet

| Av Hermann Möhring/NTB | Tips redaksjonen om en historie

De første målingene av de nye F-35-flyene viser at støynivået var høyere enn forventet. Støynivået var som ventet høyere enn F-16-flyene. 

At støynivået til de nye kampflyene er høyere enn hos Forsvarets gamle F-16, er derimot som forventet. Det viser tall fra Forsvarsbygg. I samarbeid med Forsvaret startet de støymålinger av F-35-flyene i forrige måned.

Ingen fare for hørselsskade
Ingen av målingen viste nivåer over 115 desibel (dB), som gir fare for hørselsskade, mener Forsvarsbygg. I henhold til reguleringsplanen skal det tilbys innløsning dersom maksimalt støynivå er 100 dB eller over. På fire av stedene ble dette støynivået nådd, viser tallene.

I innkjøringsfasen
– Vi er nå i innkjøringsfasen med F-35. Flygningene vil som regel foregå midt på dagen, sier Marianne Mjelde, sjef for operasjonsgruppen på Ørland flystasjon.

Målingene ble utført under kampflyenes første tokt 10. november. Det er SINTEF og Multiconsult som har foretatt målingene. De ble utført på fem ulike posisjoner. De målte verdiene kan du finne HER.

Les også: Hyttefolk må leve med flystøyen
Mer om: F-35 | F-35-fly | Forsvaret | kampfly
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i Metal Supply!

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Nyhetsbrev

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Glenn fikk drømmejobben offshore

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

- Norge mangler havvind-strategi

Frifunnet for å ha stjålet bedriftshemmeligheter

Norsk industri viser vei mot utslippsfri cruisefart

Ny hybridferje tok inn vann

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Tilbakekaller oppdrettsillatelse i Vega

- Hvordan gjøre CO2-fangst lønnsomt?

Logistikkprodusent fikk redusert straff

Tre sterke industriselskaper kjemper om å bli Norges smarteste

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Verktøymakeren AS - 20 år

Var Viking Sky godt nok rustet for kalde norske farvann?

Fjero will participate in the world’s largest offshore exhibition in Housto...

Nippon Gases Norge utvider salgsteamet

Send til en kollega

0.155