Avtalen gjelder levering av dreieskiven med forankringssystem (turret mooring system) til det flytende produksjonsskipet som skal operere på Johan Castberg-feltet. Kontrakten er en konsekvens av en opsjon som lå i FEED-kontrakten med nettopp
SBM Offshore, opplyser Statoil.
En turret er forbindelsen mellom havbunnen og produksjonsskipet, og holder skipet forankret.
- Dette er en spesialisert leveranse som et fåtall internasjonale aktører har kompetanse til å levere. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet vi har hatt med SBM Offshore gjennom foregående faser i prosjektet, skriver Torger Rød, direktør for prosjekter i Statoil, i pressemeldingen som ble sendt ut.
Som Metal Supply skrev om tidligere, leverte Statoil sin plan for utbygging av og drift for Johan Castberg-prosjektet til norske myndigheter tidligere denne uken. Alle kontrakter har forbehold om endelig myndighetsgodkjennelse av PUD.
Investeringskostnadene for Johan Castberg blir på rundt 49 milliarder kroner. Forventede utvinnbare ressurser er anslått fra 450 til 650 millioner fat oljeekvivalenter. Dette gjør Johan Castberg-prosjektet til det største offshore olje- og gassprosjektet i verden som er besluttet utbygget i 2017, poengterer Statoil.
Planlagt oppstart for feltet er 2022. Partnerskapet i Johan Castberg består av Statoil som operatørselskap (50 prosent), Eni (30 prosent) og statsselskapet Petoro (20 prosent).