23948sdkhjf

Kjøper landets første el-fly

Avinor og Norges luftsportforbund er gått sammen om å kjøpe Norges første elektriske fly.
Hvis alt går etter planen, skal flyet leveres i løpet av mai 2018. Det skal først og fremst brukes til demonstrasjon.

Lages på flyfabrikk i Slovenia
Flyet kommer fra en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Alpha Electro G2 er det første elektriske to-seters flyet som err blitt satt i kommersiell serieproduksjon.

Rekkevidden er på rundt 130 kilometer. Flyet kan være i luften rundt én time per lading.

Ruter med el-fly innen 2030?
Med elektriske fly åpner det seg helt nye muligheter i luftfarten, og flere internasjonale produsenter jobber intenst med å utvikle el-fly, mener Avinor. Det er grunn til å tro at de første kommersielle rutene med el-fly etableres før 2030.

Betydelig miljøeffekt
- Med el-fly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, mener Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

Norge ledende innen el-fly?
Avinor jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen el-fly, og jobber sammen med partnere i luftfartsbransjen med et utviklings- og innovasjonsprosjekt. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en vesentlig markedsandel, skriver Avinor på sine nettsider.

Prosjektet har støtte fra Samferdselsdepartementet. Miljøorganisasjonen ZERO og flyselskapene Widerøe og SAS stiller seg også bak.

En barriere brutt
- Innkjøpet av det første el-flyet er en milepæl i transportsektoren. En barriere er brutt for hva som kan elektrifiseres. Utviklingen heretter kan gå fort, sier Marius Holm, lederen av ZERO.


Fakta om Avinor
Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge.

Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.235