23948sdkhjf

Gassavgift rammer grønn skipsfart

Budsjettkameratene fra Høyre, FrP, V og KrF er blitt enige om en avgift på bruk av miljøvennlig LNG som drivstoff i skipsfarten. Energigass Norge reagerer sterkt.
- Vi er svært overrasket og skuffet over at regjeringen uten varsel innfører en avgift som direkte rammer miljøvennlig energi i skipsfarten. Nå må de borgerlige partiene rydde opp før det er for sent, skriver Tore Woll, daglig leder i Energigass Norge, i en pressemelding.

Han lurer på om dette er et arbeidsuhell som har skjedd i sene forhandlingstimer.

Blåser i klimagevinsten?
Bransjeorganisasjonen mener at den norske satsingen på LNG (flytende gass) har vært en suksess. De 57 LNG- og LNG-hybridskipene som går i norsk farvann, bidrar hvert år til å redusere klimagassutslipp tilsvarende CO2 fra 90.000 biler.

- Nå setter regjeringen denne klimagevinsten i spill, sier Woll.

LNG reduserer utslipp
Han viser til at en rekke uavhengige studier, blant annet rapporter fra DNV-GL bestilt av regjeringen, dokumenterer at LNG gir betydelig lavere CO2-utslipp enn gammeldags oljebasert drivstoff. Bruk av LNG som drivstoff for skip eliminerer også utslipp av helseskadelig NOx, svovel og partikler.

Setter miljøløsninger i fare
Energigass Norge mener bruk av LNG er en forutsetning for økt bruk av biogass, gode hybridløsninger med batterier og i framtiden hydrogen med null klimagassutslipp. LNG er naturgass som transporteres med skip og tankbil i flytende form.

Eidesviks «Viking Lady»
Med regjeringens forslag vil flytende naturgass nå bli et langt dyrere alternativ for skipsfarten. Woll peker på at et vanlig supply-skip, som for eksempel Eidesviks «Viking Lady», vil få en merkostnad på nærmere 3 millioner kroner hvert år. Da Eidesvik i 2003 tok i bruk sitt første gassdrevne skip, var det en milepæl for både rederiet og hele offshorenæringen.

Senest i våres trakk regjeringen fram den «langsiktige og strategiske satsingen» på LNG i skipsfart. Og i nasjonal transportplan sier regjeringen at LNG er blant løsningene som vil ha potensiale for å sørge for større utslippsreduksjoner i flere viktige deler av sjøtransporten.

Rammer miljøvennlige skip
- Uten at regjeringen har analysert konsekvensene eller varslet næringen, innføres en avgift som rammer de mest miljøvennlige skipene i norske farvann. Når partiene nå går inn i de avsluttende forhandlingene i Stortinget, forventer vi at de rydder opp i dette arbeidsuhellet. I 2017 kan vi ikke være bekjent av å gjøre det vanskeligere å velge miljøvennlig, avslutter Tore Woll, daglig leder i Energigass Norge.


Om Energigass Norge
Energigass Norge (EGN) er en medlemsfinansiert bransjeorganisasjon som arbeider for økt og sikker anvendelse av energigassene biogass, naturgass, propan, butan og hydrogen.

Foreningen ble stiftet som Norsk Energigassforening i november 2008 og skiftet navn til Energigass Norge i 2013.

Energigass er en samlebetegnelse for biogass, naturgass, propan, butan, hydrogen og andre gasser som brukes til energiformål.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078