23948sdkhjf

Håper på EU-penger

CO2-rensing vil kreve store summer fra statsbudsjettet gjennom mange år, advarer Statoils konsernsjef Eldar Sætre - og håper på hjelp fra EU.
Statoil-sjefen var forrige torsdag på besøk i Brussel for å snakke med EUs klimakommissær Miguel Arias Cañete om fangst og lagring av CO2, såkalt CCS.

Sætre sier han «håper og tror» at EU kan stille med penger.

– EU har mange prosjekter å forholde seg til, men noe av det vi jobber med, som går på tvers av landegrenser, kan være prosjekter som er aktuelle for EU-midler, sier Sætre til NTB.

Overraskende kuttforslag
Norge har som mål å få på plass minst ett fullskala anlegg for fangst og lagring av CO2. Men da statsbudsjettet for 2017 ble lagt fram, ble det skapt betydelig tvil om regjeringens vilje til å gjennomføre prosjektet.

I budsjettforslaget er støtten til videre utredning kuttet med nesten 95 prosent.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) har anslått at gjennomføring av prosjektet vil koste 2 til 4 milliarder kroner i året. Ifølge ham vil det dermed legge beslag på en stor del av handlingsrommet i statsbudsjettene.

Sætre har merket seg diskusjonen.

– Budsjettmessig så ser jeg jo at dette kommer til å kreve mye bistand over statsbudsjettet gjennom mange år. Det er et spørsmål som politikerne må håndtere. Men jeg er optimistisk, sier han.

Kan bli lager for Europa
Sætre mener det norske prosjektet er godt gjennomtenkt. CO2 skal fanges ved ett eller flere industrianlegg. Så skal den fraktes med båt til et mottaksanlegg på Kollsnes i Hordaland. Derfra skal gassen sendes med rør ut i havet og pumpes ned i et reservoar dypt under havbunnen på Smeaheia øst for Troll-feltet.

Men anlegget kan også ta imot CO2 fra andre kilder, og reservoaret har stor kapasitet. Norsk sokkel kan derfor bli CO2-lager fra prosjekter flere steder i Europa.

Hydrogen-prosjekt i Nederland
I møtet med EUs klimakommissær ble blant annet muligheten for samarbeid med Nederland diskutert.

Nederland hadde egentlig skrotet CCS-planene sine, men i koalisjonsforhandlingene i høst ble de gjenopplivet. Det vekker begeistring hos Statoil, som i samarbeid med Vattenfall og Gasunie har lagt planer om å forvandle gasskraftverket Magnum i Nederland til et hydrogenkraftverk.

Ideen er å fjerne karbon fra naturgass, slik at man kan drive kraftverket på ren hydrogen. Så skal karbonet lagres under den norske havbunnen.

– Hvis vi klarer dette, tilsvarer det utslippene fra nesten to millioner biler. Det sier noe om dimensjonene, sier Sætre.

Må tenke langt større
Statoil-sjefen mener CO2-rensing vil bli avgjørende for å nå klimamålene. Problemet er bare at det i dag skjer altfor lite. På verdensbasis er det i dag bare en liten håndfull prosjekter som er i gang.

– Spørsmålet er hvordan vi skal få det ut av dødvannet, sier Sætre.

Det aller viktigste, mener han, er å få skalert opp omfanget. Først når det skjer, vil kostnadene falle og utviklingen gå raskere.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078